Teacher-Child Relations : Interactions with Children's Peer-Competence and Self-Regulation

교사-유아의 관계와 유아의 또래유능성 및 자기조절능력 간의 관계연구

  • 이선애 (성균관대학교 대학원 아동학과) ;
  • 현은자 (성균관대학교 생활과학부 아동학과)
  • Received : 2009.05.02
  • Accepted : 2009.09.17
  • Published : 2010.04.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze the teacher-child relationship as it is self-conceived by teachers in regards to children's peer-competence and self-regulation and to also examine how the teacher-child relationship affects peer-competence and self-regulation. 17 teachers were surveyed using the Student-Teacher Relationship Scale, Peer-Competence Scale and Self-Regulation Scale in regard to approximately 270 children (aged 4-5 years old). Our results indicated that the pro-sociality, sociality, and leadership qualities of child peer-competence correlated positively with the friendliness of teacher-child relationships but correlated negatively in cases of conflicts within the teacher-child relationship. The factors of self-appraisal, self-determination and behavior inhibition of child self-regulation were found to be positively related with the friendliness of teacher-child relation but related negatively with presence of the conflict within the teacher-child relationship. It was also found that sociable and self-determinative children tended to be on more friendly terms with teachers.

Keywords

References

  1. 고희진(2003). 유아의 인기도에 따른 사회적 능력 및 놀이성 연구. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 곽혜경(1998). 유아의 기질, 유아기 제공한 통제계기, 어머니의 통제책략과 유아의 자기 통제행동과의 관계. 경희대학교 대학원 박사학위청구논문.
  3. 구선라(1999). 연령과 성별에 따른 교사-유아관계와 유아 행동 연구. 동아대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 김윤경 . 이옥경(2001). 아동과 청소년의 또래관계에 따른 심리사회적 적응과 행동특성. 한국심리학회지 : 발달, 14(2), 65-82.
  5. 김지아(2003). 자기조절향상 프로그램이 유아의 자기 조절력에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 석사학위청구논문.
  6. 도현심(1994). 유치원 아동 및 6학년 아동의 사회적 능력 : 부모의 관심, 보호성, 아동의 성 및 출생 범주와의 관계. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  7. 박미현(2004). 아동의 정서성 및 자기조절과 사회유능감의 관계. 성균관대학교 대학원 석사학위청구논문.
  8. 박영충(1997). 포토폴리오의 유아교육현장 적용효과. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  9. 박주희 . 이은해(2001). 취학전 아동용 또래유능성 척도 개발에 관한 연구. 대한가정학회지, 39(1), 221-232.
  10. 박호선(2002). 유아의 기질 및 어머니의 양육방식과 유아의 자기조절 행동발달간의 관계. 상명대학교 대학원 박사학위청구논문.
  11. 안미경(1996). 아동의 자기조절능력 및 기질과 어머니의 양육행동 간의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위청구논문.
  12. 이미라(1999). 아동의 인지양식 및 어머니의 양육행동과 아동의 충족지연행동 간의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위청구논문.
  13. 이연승(2003). 교사-유아관계가 유아의 사회적 유능감과 또래수용에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 이정란(2003). 유아의 자기조절 구성요인 및 관련변인에 대한 구조분석. 덕성여자대학교 대학원 박사학위청구논문.
  15. 이진숙(2001). 유아의 애착표상과 교사-유아관계 및 사회적 능력간의 관계. 경희대학교 대학원 박사학위논문.
  16. 전경아(2003). 유아의 또래관계 및 교사와의 관계가 사회적 능력에 미치는 영향. 전북대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 최경순(1994). 아버지의 양육행동 및 참여도와 아동의 사회적 능력간의 관계. 고려대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 황원경(1998).유아의 욕구충족지연 행동과 사회성발달과의 관계. 계명대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  19. Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Warters, E., & Wall, S. (1978). Patterns of attachment : A psychological study of the strange situation. Hillsdale, NJ : Erlbaum.
  20. Birch, S. H., & Ladd, G. W. (1997). The teacher-child relationship and children's early school adjustment. Journal of Psychology, 35(1), 61-79.
  21. Boyum, L A., & Parke, R. D (1995). The fole of family expressiveness in the development of children's social competence Journal of Marriage and the Family, 57. 593-608. https://doi.org/10.2307/353915
  22. Bronson (2000). Self-regulation in early childhood : Nature and nurture. N.Y : The Guilford press.
  23. Brophy, J. E., & Good, T. L. (1974). Teacher-student relationships : Causes and consequences. New York : Holt, Rinehart, & Winston.
  24. Copeland, M. J., Denham, S., & DeMulder, E. (1997). Q-Sort assessment relationship and socail competence in the preschool. Early Education and Development, 8(1), 27-39.
  25. Corno, L. (1986). The metacognitive control components of self-regulated learning. Comtemporary Educational Psychology, 11, 333-346. https://doi.org/10.1016/0361-476X(86)90029-9
  26. DeMuller, E. K., Denham, S., Schimidt, M., & Mitchell, J. (2000). Q-Sort assessment of attachment security during the preschool year : Links from home to school. Developmental Psychology, 36(2), 274, 282.
  27. Elicker, J. Englund, M., & Sroufe, L. A. (1992). Predicting peer competence and peer relationships in childhood from earlyparent-child relationships. In R. D. Parker & G. W. Ladd (Eds.). Familypeer relationships : Modes of likage (pp.77-106). Hillsdale, NJ : Earlbaum.
  28. Hestenes, L., Kontos, S., & Bryan, Y. (1993). chidren's emotional expression in child care centers varying in quality. Early childhood Research Quarterly, 8, 295-307. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(05)80069-9
  29. Honing, A., & Wittmer, D. (1994). Encouraging positive socail development in young children. Young Children, 49(5), 4-12.
  30. Howes, C (1987). Peer interaction of young children Monographs of the Society for research in Child Development, 53 (Serial No 217).
  31. Howes, C., Matheson, C. C., & Hamilton, C. E. (1994). "Children's Relationships with Peers : Differential Associations with Aspects of the Maternal, teacher, and Teacher-Child Relationship." Child Development, 65, 253-263. https://doi.org/10.2307/1131379
  32. Howes, C., Matheson, C. C., & Hamilton, C. E. (1994). Maternal, teacher, and child care history correlates of children's relationships with peer. Child Development, 65, 264-273. https://doi.org/10.2307/1131380
  33. Hubbard, J. A., & Coie, J. D. (1994). Emotional correlates of social competence in children's peer relationships. Merrill-palmer Quarterly, 40(1), 1-20.
  34. Lynch, M., & Cicchetti, D. (1992). Maltreated children's reports of relatedness to theirs. New Directions for Child Development, 57, 81-108.
  35. Mayer, J., & Salovey, P. (1996). What is emotional intelligence? In P. Salovey, & D. Sluyter (Eds.). Emotional development and emotional intelligence : Implications for educators. New York: Basic Books.
  36. Parker, J. G., & Asher, S. R. (1993). Friendship and friendship quality in middle childhood Link with peer group acceptance and feelings of loneliness and social dissatisfaction Developmental Psychology, 29(4), 611-621.
  37. Perry, N. E. (2001). Promoting nonviolent behavior in children Scholastic Early Childhood Today, 16, 26-29.
  38. Pianta, R. C., & Steinberg, M. (1992). Teacher-child relationships and the process of adjustment to school. New Directions for Child Development, 57, 61-80.
  39. Pianta, R. C., & Walsh, D. (1996). High-risk children in the schools. Creating sustaining relationships. NY : Routledge.
  40. Vygotsky, L. S. (1962). Thought and Language. Gambridge, MA : M. I. T. Press.