DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Differences in Indoor Environment and Fatigue Response According to Ventilation in Lecture Hall

대형강의실의 환기여부에 따른 실내환경과 피로감 반응의 차이분석

  • Oh, Ye-Seul (Dept. of Housing & Interior Design, Chungbuk National University) ;
  • Hwang, Jin-A (Dept. of Housing & Interior Design, Chungbuk National University) ;
  • Choi, Yoon-Jung (Dept. of Housing & Interior Design, Chungbuk National University)
  • 오예슬 (충북대학교 주거환경학과) ;
  • 황진아 (충북대학교 주거환경학과) ;
  • 최윤정 (충북대학교 주거환경학과)
  • Received : 2009.12.02
  • Accepted : 2010.02.08
  • Published : 2010.04.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze differences of the indoor environment and student's fatigue response according to ventilation in university lecture hall. The experiments consisted of measuring the indoor environmental parameters and a survey of student's responses. The experiments were in the lecture hall that the actual lecture was conducted in on the $25^{th}$ of May 2009 (not opening windows and door- A) and the $1^{st}$ of June 2009 (opening windows and door- B). The experimental variable was ventilation by opening the windows and door, and the controlled conditions were indoor temperature by air conditioner, volume of the microphone and VTR, lighting conditions and teaching method. The results are as follows: 1) The indoor temperature was maintained in controlling A, B but the $CO_2$ and relative humidity of A (average 3579ppm, 62.6%) was higher than B (average 1697ppm, 48.1%). 2) There were differences in the student's subjective responses and student's fatigue responses between A and B. 3) Therefore, it was found that ventilation by opening the windows and door was a valid way to improve the relative humidity and to reduce $CO_2$ in the lecture hall.

Keywords

References

  1. 강태욱. (2006). 환기장치가 설치된 중학교 교실에서 탄산가스 농도변화 측정 및 모델링. 한국태양에너지학회논문집, 26(1), 65-71.
  2. 교육과학기술부. (2008). 학교보건법 시행규칙 (2008, 8. 4 일부개정 교육과학기술부령 제12호), 자료출처 http://www.mest.go.kr/
  3. 김기연, 김혜정, 김현수, 김치년, 원종욱, 노영만, 노재훈. (2006). 석유화학 공장 사무실 공기질과 근로자 자각 증상과의 연관성에 관한 연구. 한국실내환경학회지, 3(3), 224-235.
  4. 김삼열, 김세환, 박진영. (2008). 초등학교 교실 내 미생물 오염실태와 타 환경요인과의 관계 연구. 대한건축학회논문집-계획계, 24(6), 329-336.
  5. 김영수, 이영직. (2005). 인간공학 및 주거계획. 성안당.
  6. 김태우, 김현태, 홍원화. (2006). 학교 건축물의 실내공기질 측정 및 평가에 관한 연구. 대한건축학회논문집-계획계, 22(4), 301-308.
  7. 김태중, 윤창현, 박준석. (2007). 환기량과 노출시간이 생산성에 미치는 영향에 관한 연구. 대한건축학회 학술발표대회논문집-계획계, 27(1), 841-844.
  8. 꽉 막힌 사무실, 머리가 지끈지끈. (2008, 8. 27). 경향닷컴, 자료검색일 2009, 6. 27, 자료출처 http://news.khan.co.kr/section/khan_art_view.html?mode=view&artid=200808271414205&code=900303
  9. 나수연, 박진철. (2007). 제주지역 초등 학교시설의 실내 환경성능 평가에 관한 연구. 대한건축학회논문집-계획계, 23(7), 295-302.
  10. 노영만, 이철민, 김석원, 김치년, 김현욱, 조기홍, 최호춘, 강성호, 김정만. (2004). 사무실 내 실내공기질 특성 및 근무자의 자각증상에 관한 연구. 한국산업위생학회지, 14(3), 270-282.
  11. 박성익. (2004). 실내 인공적 복합 환경의 평가에 관한 연구. 광주대학교 산업대학원 석사학위논문.
  12. 송진용, 황정하. (2008). 교실의 HCHO와 VOCs 방출특성에 관한 측정 연구. 대한건축학회 논문집-계획계, 24(1), 229-236.
  13. 신호주. (1996). 생활에서의 피로진단과 회복에 관한 연구. 예체능논집, 7, 161-180.
  14. 유상균, 이상혁, 박승익. (2007). CFD를 이용한 교실의 $CO_2$ 농도 변화에 관한 연구. 대한건축학회논문집-계획계, 23(6), 263-270.
  15. 윤정숙. (2004). 주거환경학. 문운당.
  16. 천정길, 김태우, 홍원화. (2007). CFD시뮬레이션을 이용한 초등학교 교실 내의 오염물질 유동 및 실내쾌적성에 관한 연구. 대한건축학회논문집-계획계, 23(5), 227-236.
  17. 최유림, 전정윤. (2008). 복합 실내환경 요소가 재실자의 스트레스 반응과 불안에 미치는 영향. 대한건축학회논문집, 24(3), 241-248.
  18. 최윤정, 정연홍, 이선아, 김혜경, 황진아. (2007). 학교교실의 냉방시 실내열.공기환경 실태. 한국주거학회논문집, 18(4), 49-58.
  19. 최정민, 강은혜, 하석용, 주재욱, 손영환, 임형철. (2008). 학교 교실의 실내 공기질 향상을 위한 설계 및 관리지침 개발에 관한 연구. 대한건축학회논문집-계획계, 24(3), 281-290.
  20. KBS 환경스페셜-"교실은 숨쉬지 않는다". (2005, 3. 9 방영), 자료검색일 2009, 6. 30, 자료출처 http://www.kbs.co.kr/1tv/sisa/environ/vod/vod,1,list,23.html