The Effects of Fathering Practice on Adolescents' Emotional Intelligence and Stress Coping Behaviors

아버지의 역할수행이 청소년기 자녀의 정서지능과 스트레스 대처행동에 미치는 영향

  • Received : 2009.11.25
  • Accepted : 2010.04.01
  • Published : 2010.04.30

Abstract

The aim of the study is to investigate the effects of fathering practice on adolescents' emotional intelligence and stress coping behaviors respectively. Participants were 654 middle and high school students(male 330, female 324) in Seoul and Gyeonggi area. Questionnaires included fathering practice, emotional intelligence, and stress coping behaviors. Data were analyzed by SPSS WIN 12.0 for t-test, simple and stepwise multiple regression analysis. The major findings were as follows: First, middle school students perceived more fathering practice than high school students. Second, fathering practice(understanding, educating, supporting) were significant predictors of adolescents' emotional intelligence. Third, fathering practice(understanding, educating) were significant predictors of adolescents' active coping behaviors and social support seeking coping behaviors respectively. Fourth, adolescents' active coping behaviors and social support seeking coping behaviors had a partial mediating effect on the relationship between fathering practice and adolescents' emotional intelligence.

Keywords

References

  1. 강민수(2001). 어머니와 자녀의 정서지능 관계연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 김경미(2003). 청소년이 지각한 아버지의 양육참여도가 자기 효능감과 성취동기에 미치는 영향. 고려대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 김진 . 이신숙 . 신효식(1995). 아버지의 역할수행과 아동의 성취동기에 관한연구. 한국가정과교육학회지, 7(1), 47-55.
  4. 김희화(2005). 아버지의 양육참여 실태 및 청소년의 자아존중감에 대한 아버지 양육참여의 영향. 아동학회지, 26(5), 311-330.
  5. 류지연(2008). 아동이 지각한 부모의 양육태도와 자아개념이 정서지능에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사 학위논문.
  6. 문용린(1996). 한국 학생들의 정서지능측정연구: 새로운 지능의 개념, 감성지능. Petter Salovery 교수 초청강연 자료집. 서울대학교 연구소.
  7. 민하영 . 유안진(1998). 일상적 생활 스트레스에 대한 아동의 대처행동 척도개발. 대한가정학회지, 36(7), 83-96.
  8. 박순덕(2005). 아버지에 대한 역할기대 및 역할수행 간 차이와 청소년 자아존중감과의 관계. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 박진아 . 정문자(2001). 학령기 아동의 스트레스 대처행동과 행동 문제간의 관계. 한국아동학회지, 22(3), 107-122.
  10. 배문주(2004). 부모의 양육태도 및 양육태도 일치에 따른 유아의 정서지능. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 안현지(1999). 부모의 양육태도와 정서 지능의 관계 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 양현아 . 박영애(2004). 아동이 지각한 부모-자녀 간 의사소통 방식 및 스트레스대처행동과 아동의 행동문제와의 관계. 한국생활과학회, 13(6), 847-860.
  13. 오남희(2008). 부와 모의 양육행동이 아동의 정서조절능력에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 유진희(2006). 부모역할이 유아의 정서능력과 사회적 유능성에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 윤서영(1998). 아버지의 역할수행과 아동의 사회적 적응과의 관계. 고려대학교 대학원 석사학위논문.
  16. 윤정민 . 김정민(2008). 아동의 완벽주의가 불안에 미치는 영향에 대한 스트레스 대처행동의 매개효과. 한국심리학회지, 20(3), 863-883.
  17. 이선희 . 하은혜(2009). 아동이 지각한 부모갈등과 사회불안의 관계에서 스트레스 대처능력의 매개효과. 한국놀이치료학회, 12(3), 83-96.
  18. 이영환(2001). 생산적인 아버지노릇과 유아의 애착안정성의 발달적 결과. 아동학회지, 22(2), 65-76.
  19. 이은숙(2002). 부모양육태도 형제관계 및 정서지능의 관계. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.
  20. 이재연 . 김광웅(2007). 아동의 완벽주의 성향 및 스트레스 대처행동과 분노표현과의 관계. 한국놀이치료학회지, 10(2), 17-31.
  21. 임주희 . 최연실(2006). 아동의 스트레스 대처행동에 미치는 부모갈등, 부모관련 스트레스, 부모자녀 간 의사소통의 영향. 아동학회지, 27(4), 233-246.
  22. 정옥분 . 정순화 . 홍계옥(2005). 결혼과 가족의 이해. 시그마프레스.
  23. 정현희(2008). 성별에 따른 아동의 기질과 스트레스 대처행동과의 관계. 재활심리연구, 15(2), 19-36.
  24. 조선화(1998). 아버지 만족감 및 스트레스와 아버지 역할수행과의 관계. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  25. 한미자(2003). 아버지의 양육참여도와 아동의 자기능력지각 과의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  26. 현온강 . 이정현(1999). 아동의 스트레스 대처행동과 사회적 적응 및 행동문제. 대한가정학회지, 37(1), 167-179.
  27. 황순영 . 정영숙 . 우수경(2005). 사회인구학적 변인에 따른 아버지의 양육참여도와 역할만족도 및 유아의 사회적 능력. 한국생활과학회지, 14(4), 521-529.
  28. Ashboume, L. M.(2008). A grounded theory exploration of the experience of time in parent-adolescent relationships. University of Guelph(Canada), Ph.D.
  29. Ashton, W. A, & Fuehrer, A(1993). Effects of gender and gender role indentification of participant and type of social support resource on support seeking. Sex Role, 28(7/8), 461-476.
  30. Baker, J. K., & Crnic, K. A.(2009). Thinking about feelings: Emotion focus in the parenting of children with early developmental risk. Journal of Intellectual Disability Research, 53(5), 450-462. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2009.01161.x
  31. Borelli, J. L.(2008). Emotional reactivity and children's representational models of attachment relationships. Yale University, Ph.D.
  32. Boncher, M. K.(2003). The relationship between attachment styles and emotional intelligence. N.Y. University, Ph.D.
  33. Canfield, K. R.(1995). Effective fathering practices fathering satisfaction related to a father's life course. Kansas State University Dissertation.
  34. Carson, D. K., Swanson, D. M., Cooney, M. H., Gillum, B. J., & Cunninghan, D.(1992). Stress and coping as predictor of young children's development and psychosocial adjustment. Child Study Journal, 22, 273-302.
  35. Chan, S. M., Bowes, J., & Wyver, S.(2009). Parenting style as a context for emotion socialization. Early Education and Development, 20(4), 631-656. https://doi.org/10.1080/10409280802541973
  36. Daly, K.(1993). Reshaping fatherhood: Finding the models. Journal of Family Issues, 14(4), 510-530. https://doi.org/10.1177/019251393014004003
  37. De Goede, I. A, Branje, S. T., & Meeus. W. J.(2009). Developmental changes in adolescents' perceptions of relationships with their parents. Journal of Youth and Adolescence, 38(1), 75-88. https://doi.org/10.1007/s10964-008-9286-7
  38. Doyle, A. B., Lawford, H., & Markiewicz, D.(2009). Attachment style with mother, father, best friend, and romantic partner during adolescence. Journal of Research on Adolescence, 19(4), 690-714. https://doi.org/10.1111/j.1532-7795.2009.00617.x
  39. Dubow, E. F., & Ullman, D. G(1989). Assessing social support in elementary school children: The survey of children's social support. Journal of Child Clinical Psychology, 18, 52-64. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp1801_7
  40. Eliason, C., & Jenkins, L.(2003). A practical guide to early childhood curriculum(7th edition). New Jersey: Upper saddle river.
  41. Frances, K., Grossman, W. S. & Pollack, E. G.(1998). Fathers and children: Predicting the quality and quantity of fathering. Developmental Psychology, 24(1), 82-91.
  42. Frazier, P. A., Tix, A. P., Klein, C. D., & Arkian, N. J.(2000). Testing theoretical models of relations between social support, coping, and adjustment to stressful life event. Journal of Social Clinical Psychology, 19, 314-335. https://doi.org/10.1521/jscp.2000.19.3.314
  43. Graczyk, P. A, Weikssberg, R. P., Payton, J. W., Elias, M. J., Greenberg, M T., & Zins, J. E.(2000). Criteria for evaluating the quality of school-based social and emotional learning programs. In R Bar-On & J. D. A Parker (Eds.), Handbook of emotional intelligence(pp. 391-410). San Francisco: Jossey-Bass.
  44. Grych, J. H., Raynor, S. R., & Fosco, G. M.(2004). Family processes that shape the impact of interparental conflict on adolescents. Development and Psychopathology, 16(3), 649-666.
  45. Harris, K M, & Morgan, S. P.(1991). Fathers, sons, daughters: Differential paternal involvement in parenting. Journal of Abnormal Child Psychology, 18(1), 47-53.
  46. Hawkins, A J. & Dollahite, D. C.(1997). Beyond the role in Adequacy perspective of fathering: Beyond deficit perspectives (pp. 3-16). Thousand Oakes, C.A.: Sage. Publication, Inc
  47. Houtmeyers, K. A.(2000). Attachment relationships and emotional intelligence in preschoolers. University of Windsor(Canada), Ph.D.
  48. Jorgenson, R. S., & Dusek, J. B.(1990). Adolescent adjustment and coping strategies. Journal of Personality, 58, 503-513. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1990.tb00240.x
  49. Karlien, M. C, Catharina, A. H, Gieta, P., Johan, A., Ruud, B. M., & Johan, O.(2005). Gender differences in the relation between social support problem in parent-offspring communication, and depression and anxiety. Social Science & Medicine, 60, 2549-2559. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2004.10.024
  50. Kort, B., & Lisa A.(2009). Coping styles and sex differences in depressive symptoms and delinquent behavior. Journal of Youth and Adolescence, 38(1), 122-136. https://doi.org/10.1007/s10964-008-9291-x
  51. Lamb, M.(1995). The changing roles of fathers. In J. L. Shapiro, M. J. Diamond, & M. Greeberg(Eds.), Becoming a father: Contemporary, social, development, and clinical perspectives(pp. 18-35). N.Y.: Springer Publishing Company.
  52. Lazarus, R. S., & Folkman, S.(1984). Stress, appraisal, and coping. N.Y.: Springer Publishing Company.
  53. Olstad, R, Sexton, H., & Sogaard, A. J.(2001). The Finnmark Study. A prospective population study of the social support buffer hypothesis, specific stressors and mental distress. Social Psychiatry & Psychiatric Epidemiology, 36(12), 582-589. https://doi.org/10.1007/s127-001-8197-0
  54. Roset, A. C., Dubas, J. S., & Gerris, J. M.(2010). Value transmissions between parents and children: Gender and developmental phase as transmission belts. Journal of Adolescence, 33(1), 21-31. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2009.05.017
  55. Rosenblum, K. L.(2000). Communicating feelings: An examination of the processes linking mothers' representations of their 7-month-old infants to early emotional development. The University of Michigan, Ph.D.
  56. Salovey, P., & Pizzaro, D. A. (2003). The value of emotional intelligence. In R. J. Sternberg, J. Lautrey, & T. I. Lubart (Eds.), Models of intelligence: International perspectives(pp. 263-278). Washington, DC: American Psychological Association.
  57. Seiffge-Krenke, I.(1995). Stress, coping, and relationship in adolescence. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaurn Associates.
  58. Shannon, J. D., Tamis-Lemonda, C. S., & Margolin, A(2005). Father involvement in infancy: Influences of past and current relationships. Infancy, 8(1), 21-41. https://doi.org/10.1207/s15327078in0801_2
  59. Sharon, W., & Jay Belsky, K. C.(1996). The determinants of fathering during the child's second and third years of life: A developmental analysis. Journal of Marriage and Family, 58(3), 679-692. https://doi.org/10.2307/353728
  60. Shears, J., & Robinson, J.(2005). Fathering attitudes and practices: Influences on children's development. Chid Care in Practice, 11(1), 63-79. https://doi.org/10.1080/1357527042000332808
  61. Steinberg, L.(1996). Adolescence(4th ed.). N.Y.: McGraw-Hill.
  62. Sturge-Apple, M. L., Davies, P. T., & Winter, M. A.(2008). Interparental conflict and children's school adjustment: The explanatory role of children's internal representations of interparental and parentchild relationship. Development Psychology, 44(6), 1678-1690.
  63. Vna der Merwe, K. M.(2006). The correlation between parental style of the parent and the emotional intelligence of the child in the foundation phase. University of South Africa.
  64. Williams, C., Daley, D., Burnside, E. & Hammond-Rowley, S.(2009). Measuring emotional intelligence in preadolescence. Personality and Individual Differences, 47(4), 316-320. https://doi.org/10.1016/j.paid.2009.03.019
  65. Wulfsohn, S. M.(2000). Children's adjustment to first grade: Contributions of children's temperament, positive mothering, and positive fathering. The University of Wisconsin Madison, Ph.D.