Development of Foreign Language Fluency Diagnosis Tools For Brain Scientific Language Learning

뇌공학적 외국어 학습을 위한 외국어 능숙도 진단 도구 개발

  • Received : 2010.01.06
  • Accepted : 2010.01.25
  • Published : 2010.01.30

Abstract

Recently, the scientific approach to brain engineering is actively being made for effective foreign language learning and diagnosis. In order to supplement the problem of preexistence paper exam, the study aimed to develop a tool for foreign language fluency diagnosis which based on brain engineering. The proposed tools in the paper indirectly measure the aspects of brain information processing by testing learners' 3 abilities of linguistic memory, comprehension, and language production in 5 different ways.

최근 효율적인 외국어 학습 및 진단을 위해 외국어학습의 뇌공학적 접근이 활발하게 이루어지고 있다. 본 논문은 기존의 지필고사를 대체할 수 있는 뇌공학적 외국어 능숙도 진단 도구를 개발하는 것을 목표로 이를 위해 기존 언어심리학 과제에서 주로 사용되었던 테스트들을 기반으로 외국어 능숙도 진단을 위한 도구를 개발 하였다. 본 논문에서 제안한 도구들은 학습자의 기억능력, 이해능력, 산출능력을 5가지 테스트를 통하여 대뇌의 정보처리 양상을 간접적으로 측정한다.

Keywords