RFID/USN-based Chinese Situation Learning System Considering Chinese Characteristics

중국어 특징을 반영한 RFID/USN 기반 중국어 상황학습 시스템

  • 박금룡 (제주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김한일 (제주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김성백 (제주대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2010.06.29
  • Accepted : 2010.10.23
  • Published : 2010.11.30

Abstract

As ubiquitous computing is evolving, RFID/USN technology is largely applied to various fields. Although there has been much research on the improvement of educational environment using RFID/USN technology, there has been little research on the learning improvement using it. So, in this paper, we used RFID/USN technology to find out the location and situation of students for Chinese situation learning system. We developed a mobile RFID middleware for Chinese situation learning system reflecting Chinese characteristics compared with English on PDA. In USN environment, we designed a USN system, which gets the situation information through a sensor network with sensors and sends them for helping learners study in situation learning. We took a pilot test to a small group for the analysis of the system.

유비쿼터스 시대의 도래로 RFID/USN 기술이 다양한 분야에 널리 적용되고 있다. 교육분야에서도 RFID/USN 기술을 활용하여 교육환경의 개선에 관한 연구가 많이 나오고 있지만, 직접적인 학습에 응용하고 접목하는 연구는 미미한 편이다. 이에 본 논문은 RFID/USN 기술을 이용하여 학습자의 위치와 상황을 인지하고 그에 부합하는 중국어 상황학습 시스템을 제안한다. 영어에 비해 중국어가 가지고 있는 특징을 반영한 RFID 미들웨어는 PDA 기반에서 동작하는 모바일 RFID 미들웨어로 중국어 상황학습에 적합하도록 개발되었다. USN 환경에서는 센서 네트워크의 실시간 컴퓨팅 능력 및 무선 통신 능력을 통해 주변의 환경정보를 전송하여 학습자의 상황에 따른 상황학습에 도움을 주도록 설계하였다. 시스템에 관한 분석을 위해 소집단을 대상으로 하는 파일럿 테스트를 실시하였다.

Keywords