참고문헌
- S. E. Smaldino, J. D. Russell, R. Heinich, and M. Molenda, Instructional technology and media for learning. (8th ed). New Jersey: Prentice Hall, 2005.
- 정인성, 나일주, 교육공학의 이해, 학지사, 1996.
- 이화여자대학교 교육공학과, 21세기 교육방법 및 교육공학, 교육과학사, 2004.
- 김호정, 제품 정보 구조의 효율적인 네비게이션을 위한 이어콘 프로토타입 개발에 관한 연구, 석사학위논문, 한국과학기술원, 2003.
- 임치환, 이재인, 이성수, “이어콘을 적용한 음성메뉴의 사용성 평가에 관한 연구”, 산업경영시스템학회지, 제28권, 제4호, pp.55-62, 2005.
- S. M. Alessi and S. R. Trollip, Computer-based instruction: Methods and development. Englewood Cliffs, Nj: Prentice-Hall, Inc, 1985.
- W. O. Galitz, Handbook of screen format design (3rd Ed.). Wellesley, MA: QED Information Science, 1985.
- R. Heinich, M. Molenda, J. D. Russell, and S. E. Smaldino, Instructional media and technologies for learning. NJ: Prentice-Hall, Inc, 1999.
- J. Heines, Screen design strategies for computer-assisted instruction. Belford, MA:Digital Press, 1984.
- S. Hooper and M. J. Hannafin, "Variables affecting the legibility of computer generated text", Journal of Instructional Development, Vol.9, No.4, pp.22-28, 1986. https://doi.org/10.1007/BF02908315
- S. Hooper and M. J. Hannafin, "Learning the ROPES of instructional design: Guidelines for emerging interactive technologies," Educational Technology, Vol.28, No.7, pp.14-18, 1988.
- S. A. Brewster, Providing a structured method for integrating non-speech audio into human-computer interfaces. Ph.D Thesis, University of York, UK, 1994.
- 김하진, 이만재, 권은숙, 고욱, 디지털 컨텐츠, 안그라픽스, 2000.
- E. B. Goldstein, 감각과 지각 (정찬섭 외 공역), 시그마프레스, 1999.
- 김성중, 소리자극이 운동수행 능력에 미치는 영향, 석사학위논문, 인하대학교, 1987.
- http://100.naver.com/
- M. Blattner, D. Sumikawa, and R. Greenberg, "Earcons and icons: Their structure and common design principles, Human Computer Interaction," Vol.4, No.1, pp.11-34, 1989. https://doi.org/10.1207/s15327051hci0401_1
- S. A. Brewster, P. C. Wright, and A. D. N. Edwards, "Parallel earcons: Reducing the length of audio messages," International Journal of Human-Computer Studies, Vol.43, No.2, pp.153-175, 1995. https://doi.org/10.1006/ijhc.1995.1039
- M. G. Crease and S. A. Brewster, "Making Progress With Sounds - The Design and Evaluation Of An Audio Progress Bar," In Proceedings of ICAD'98 (Glasgow, UK), British Computer Society, 1998.
- 김형석, 박민용, “휴대용 디지털 전자제품의 사용성 향상을 위한 청각적 피드백의 고려”, 대한인간공학회지, 제19권, 제3호, pp.51-60, 2000.
- 김형숙, 봉현철, 김봉광. “액션러닝 프로그램의 핵심성공요인에 관한 연구”, 인력개발연구, 제9권, 제2호, pp.19-44, 2007.
- 나일주, 진성희, “인쇄텍스트와 온라인텍스트에 대한 학습자들의 인식 및 태도에 관한 연구”, 교육정보미디어연구, 제14권, 제2호, pp.213-235, 2008.
- 나일주, 김세리, “이러닝 학습환경에서의 학습용 웹 화면의 구성 요소에 대한 학습자 인식 분석”, 기업교육연구, 제8권, 제1호, pp.59-79, 2006.
- R. M. Nosofsky and R. D. Stanton, "Speeded Old-New Recognition of Multidimensional Perceptual Stimuli: Modeling Performance at the Individual-Participant and Individual- Item Levels," Journal of Experimental Psychology:Human Perception and Performance, Vol.32, No.2, pp.314-334, 2006. https://doi.org/10.1037/0096-1523.32.2.314
- J. B. Kruscal and M. Wish, Multidimensional Scaling. Beverly. Hills, Sage, 1978.
피인용 문헌
- Auditory Interaction Design By Impact Sound Synthesis for Virtual Environment vol.13, pp.5, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.05.001