Abstract
This study suggests the design and implementation of an e-mentoring system, which creates more than one role models to help adult learners of cyber university to improve their academic performance and to successfully complete their education. The benefits of this system are as following; First, automatic matching system is built in consideration of mutual requests between mentor and mentee. And the system enforces all participants to actively participate in the program by sharing ideas and to improve their academic performance with specific academic goals. Second, participants are rewarded at the end of the program for their performance by an evaluation system developed for assessing role models and participants' activities. Also, the system encourages best mentors to remain in the program and help adult learners to improve academic performance.
본 연구는 원격대학교 신입 성인학습자의 성적향상과 중도학습포기의 방지를 위하여 신입생에게 e-멘토링 활동을 참여시키고, 하나 이상의 역할모형을 설정하여 운영할 수 있는 e-멘토링 시스템의 설계 및 구축 방법을 제시하고자 한다. 이 시스템의 장점으로, 첫째 원격대학교 멘토링 참가자들이 역할모형을 설정하고 멘토-멘티 매칭 시 상호요구사항을 반영한 자동 매칭시스템을 구축하여 참가자들의 참여율을 높이고, 성적향상이 가능하도록 하였다. 둘째 멘토링 활동 종료 후 역할모형 및 활동내역을 평가하는 시스템을 구축하여 우수 참가자에는 보상체계를 수립하고, 우수 멘토에게는 연속참여를 유도하여 경험이 풍부한 멘토가 지속적으로 신입생 성인학습자의 학습부적응에 도움을 줄 수 있도록 하였다.