Abstract
This paper assess participant's satisfaction and referring will of embedding study- oriented TEC entrepreneurship program to drive policy implications for domestic entrepreneurship education, such as graduate schools of entrepreneurial management in Korea. The hypothesis test of this research shows that four assumptions given have been accepted among five of them as follows; education content, lecture style, prior knowledge variables with positively correlating to participant's satisfaction and referring will. In particular, the stronger highlights falls on algorithm approach with stressing on iterative and process oriented embedding study relating to education content, case-oriented lecture to lecture style and experience, customer understanding with business plan to prior knowledge.
본 논문은 전문적이고 체계적인 창업교육을 위해 도입된 창업대학원의 교육과정 개선 기반구축이라는 목적 하에, TEC 중심의 활용적 기술창업교육 프로그램에 대한 교육만족도 평가를 실시하고 그 개선방안을 도출해 국내 창업교육에 시사점을 제시하는데 최종목적이 있다. 연구결과, 총 5개의 연구가설 중 4개의 가설이 채택되었는데 교육참여자 만족에 영향을 미치는 가설에서는 교육내용, 수업방식, 사전지식 등이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타 났고, 교육참여자 만족이 추천의향에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 교육내용에 있어서는 알고리즘 기반의 프로세스 중심 반복교육이 중요하고, 수업방식은 사례중심 강의가 효과적이며 사전지식은 현장경험과 고객이 해도 그리고 사업계획서 작성 여부 등이 교육만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.