Abstract
James Cameron's "Avatar" has broken the national record of movie ticket sales, and it caused the boom of 3D and 3D related fields. This research is focused on the appropriate ways to embrace the stereoscopic 3D cinema and the assumable result in Korea. The new stereoscopic 3D is different from the old fashioned analogue 3D, and it has many possibilities that may influence Korean film industry. Since 1990s, the number of Korean film school has increased drastically, and many of those who graduated from the schools would experience fierce job market. 3D converting projects that require a lot of film majored personnels would solve the overly supplied film majored professionals. Through Korea's hundreds of film schools, when they include 3D filmmaking in their curriculum, they can train and educate 3D related staff such as stereographer, convergence puller, and depth continuity artists, and Korea can be an important 3D staff train center in the world. Educating 3D filmmaking can produce a noticeable result in terms of accepting 3D cinema. Stereoscopic 3D cinema has many possibilities in many fields not only in cinema but also almost every fields that related to the imagery. With government's supports, the investments from the 3D related corporations, and 3D education in colleges would be fast and efficient way to embrace and accept stereoscopic 3D cinema in Korea in terms of the size and the profit.
약 국내 관객 동원 최고 기록을 갱신한 3D 입체 영화 "아바타"의 등장으로 3D 영화에 관한 관심이 폭증하고 있다. 한국이 스테레오스코픽 3D 영화를 적절하게 수용하는 방안과 그에 따른 결과와 영향을 연구해보고자 한다. 기존의 아날로그 3D 영화나 컴퓨터 그래픽 3D와 뚜렷하게 구별되는 스테레오스코픽 3D 시네마의 도입은 한국 영화산업에 긍정적인 영향을 불어올 가능성이 크다. 1990년대 이후 갑자기 늘어난 국내 대학의 영상 관련 전공은 해마다 수많은 졸업생들의 취업난으로 이어지게 했다. 하나의 프로젝트에 수백 명의 영상 관련 인력을 필요로 하는 3D 컨버팅 사업은 영상 전공 인력의 고용창출에 일조할 수 있다. 기존 대학의 영화 영상 교육 교과 과정 내에 3D 영상 제작 인력 양성 과정을 포함시켜 전문 3D 영화인을 양성하는 것은 한국이 3D 시네마를 수용할 수 있는 방법 중 눈여겨 볼 만 한 부분이다. 기존 2D 영화 스탭이 대체할 수 없는 스테레오그래퍼나 컨버전스 풀러와 같은 새로운 영역의 3D 전문 영상 인력을 양성시킨다면 세계적으로 증가일로에 있는 3D 영화 산업에 한국이 중요한 역할을 담당할 수 있다. 3D 영사 관련 부문도 한국이 후발 주장 임에도 괄목할 만한 결과를 보여주는 장밋빛 분야인데 이처럼 3D 시네마의 각 영역에서 한국이 잘 할 수 있는 부분을 찾아서 그에 따른 기술 개발과 교육이 진행된다면 아직 시행착오와 표준화가 이루어지지 않은 3D 시네마 제작에 있어서 한국의 경쟁력과 차별성을 부각시킬 수 있다. 산, 관, 학이 연계하여 개발할 부문이 무한한 스테레오스코픽 영역을 기존의 한국 영화 산업에 편입 시킨다면 국내 영화 산업계는 좀 더 규모와 수익을 확장시킬 수 있을 것이다.