A Development of The Practice Subject in Electronic Circuit Textbook of Industrial High School

실업계 고등학교 전자회로 실습 과제 개발

  • 장기훈 (경희대학교 비상기획업무과) ;
  • 임동균 (한양사이버대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 신승중 (한세대학교 IT학과)
  • Received : 2010.11.17
  • Accepted : 2010.12.15
  • Published : 2010.12.31

Abstract

This paper is about a development of effective practice subject in electronic circuit textbook of industrial high school. This paper introduces generally about the practice subject in electronic circuit textbook of industrial high school of the 7th National curriculum and presents problem of current practice and makes an alternative idea that improve current practice. The contents of current electronic circuit textbook of industrial high school have variety topics and these topics are independence and separated. So students have some problems to apply of learned knowledge. Therefore, researcher improved the various electronic circuit practice in current electronic circuit text book and added new practice and manufactured a electronic circuit module based on these circuits. And researcher suggested new practice subject what useful electronic equipment that assembled module of result of electronic circuit practice of each section. When the last subjects are accomplished the students may have feel of achievement and high study effect from these practice. The practice subjects of this paper were manufactured after verification and tested it's performance by computer simulation program.

이 연구는 실업계 고등학교 전자회로 교과서 내용의 효과적인 실습을 위한 과제 개발에 관한 것이다. 이 논문은 먼저 현재 실업계 고등학교에서 사용하는 제 7차 교육과정의 전자회로 교과서에서 다루는 실습내용에 대한 문제와 이의 발전방향으로 학생들에게 수업동기를 유발시킬 새로운 과제를 제시 하였다. 기존 실업계 고등학교 전자회로 교과서의 내용은 학생들에게 과목을 이해시키기 위해 다양한 주제의 단원들이 독립되어 단원별로 구분된 실습을 진행하도록 되어 있다. 따라서 학생들이 단원별로 습득한 회로지식을 연계 및 응용하는데 제한이 있으며 학생들에게 무의미한 실습의 반복으로 받아들여져 학습동기를 저해하게 된다. 이에 연구자는 이 연구를 통해 현재 교과서의 단원별 실습내용을 수정하고 추가하여 모듈로 제작하되, 교과가 종료되는 시기에 단원별 실습의 결과물인 모듈들을 조립하여 유용한 기능을 수행하는 하나의 전자기기를 완성하도록 실습과제를 제시하였다. 이러한 실습방법을 통해 학생들은 각 과제를 완성해나가며 최종 목표달성을 하였을 때 성취감을 얻을 수 있을 것이며, 그 과정에서 학습효과는 더욱 높아질 것이다. 이 논문에서 제시되는 실습과제는 회로 설계부터 시뮬레이션을 통해 회로의 정상작동을 검증하였고 이를 바탕으로 회로를 실제 제작하여 동작내용을 측정하고 확인하였다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부, "고등학교 전자회로", 대한교과서주식회사, 2007
  2. 교육부, "고등학교전자회로실습", 대한교과서주식회사, 2000
  3. 전자공학연구회, "전자실기 교본", 도서산업사, 2006
  4. 고대식, "전자 응용 회로집(I)", 도서산업사, 1993
  5. 기현철, "개념잡이 기초전자회로", 두양사, 2008
  6. 김정호, "전자회로 설계를 위한 MultiSim 9.0의 활용, 광문각, 2007
  7. 권대훈, "교육심리학의 이론과 실제", 학지사, 2006
  8. 박건작, "기초에서 활용까지 실용전자회로", 기다리, 2001
  9. 이현화, "기초전자회로", 태영문화사, 2004
  10. 정재용, "기초 전기 전자회로 실험", 광문각, 1993