Dynamic AOI Management for P2P MMOGs

P2P MMOGs에 대한 동적 AOI 관리기법

  • 임채균 (을지대학교 의료산업학부) ;
  • 노경택 (을지대학교 의료산업학부)
  • Received : 2010.09.29
  • Accepted : 2010.12.15
  • Published : 2010.12.31

Abstract

Massively Multiplayer Online Game (MMOG) is one of diverse applications where more than hundreds of users enjoy experiencing virtual worlds. Voronoi-based Overlay Network (VON) is proposed to reduce a bandwidth consumption in P2P MMOGs and Vorocast also is made using message forwarding in VON. We propose a dynamic area of interest (AOI) management method that solves problems such as less consistency and high latency due to sending position updates to more neighbor nodes from the message originator in forwarding scheme. Our scheme provides the higher consistency and reduces latency by combining direct connection scheme and Vorocast scheme compared to existing schemes. The proposed model is evaluated through simulations.

MMOG는 네트워크 가상 환경의 다양한 응용 중 하나이며, 수백 명 이상의 사용자들이 동시에 가상 세계에서 상호작용한다. P2P MMOG에서 대역폭 소비를 줄이기 위하여 VON 기법이 제안되었으며, Message Forwarding을 이용하여 성능을 개선한 Vorocast 기법도 있다. 본 논문에서는 Forwarding 모델 상에서 메시지를 발생하는 노드가 더 많은 이웃 노드들에게 위치 갱신 (Position Update) 메시지를 전달하는 방법으로써 적은 일관성이나 높은 지연성과 같은 문제를 개선한 동적 관심영역 (AOI : Area Of Interest) 관리기법을 제안한다. 제안 기법은 Direct-Connection 모델과 Vorocast 모델을 결합함으로써 기존의 기법과 비교해서 보다 높은 일관성을 제공하고 지연성을 감소시킨다. 시뮬레이션을 통하여 제안 기법의 성능을 보였다.

Keywords

References

  1. Bouras Ch., Giannaka E., Panagopoulos A., Tsiatsos Th., "Distribution and Partitioning Techniques for NVEs: the case of EVE", in proc. of Challenges of Large Applications in Distributed Environments, Paris, France, 19 June 2006.
  2. Joslin C., Pandzic I.S. Thalmann N.M., "Trends in Networked Collaborative Virtual Environments", Computer Communication Journal, vol. 26, no. 5, pp. 430-437, 2003. https://doi.org/10.1016/S0140-3664(02)00163-9
  3. A. E. Rhalibi and M. Merabti, "Agents-based Modeling for a Peer-to-Peer MMOG Architecture," ACM CIE, vol. 3, no. 2, pp. 1-19, April 2005.
  4. D. T. Ahmed, S. Shirmohammadi, "A Dynamic Area of Interest Management and Collaboration Model for P2P MMOGs", in IEEE International Symposium on Distributed Simulation and Real Time Applications, 2008.
  5. Shun-Yun Hu, Guan-Ming Liao, "Scalable Peer-to-Peer Networked Virtual Environment", ACM, SIGCOMM, pp. 129-133, 2004.
  6. Jui-Fa Chen, et al., "A Forwarding Model for Voronoi-based Overlay Network", 2007.
  7. Jehn-Ruey Jiang, Yu-Li Huang, Shun-Yun Hu, "Scalable AOI-cast for Peer-to-Peer Networked Virtual Environments", 2008.