Design of CAN Communication Interface possible for Error Detection that use for Embedded System

오류검출이 가능한 임베디드 시스템용 CAN통신 인터페이스 설계

  • 안종영 (한국폴리텍2대학 컴퓨터 정보과, 동아대) ;
  • 김성수 (한국폴리텍2대학 컴퓨터 정보과) ;
  • 김영자 (한국폴리텍2대학 컴퓨터 정보과) ;
  • 박상정 (한국폴리텍2대학 컴퓨터 정보과) ;
  • 허강인 (동아대학교 전자공학과)
  • Received : 2010.01.15
  • Published : 2010.02.28

Abstract

Now the CAN(controller Area Network) is using electronic modules as a serial communication which is very robust to noise. Especially the CAN is using for automotive part that very popular in which automotive electronic control module, engine controller unit, sensor modules, etc. but the CAN has the order of priority to linking node and also has fault confinement so using in these features that is applied to in factory automation product line. The CAN communication is basically very robust to electric noise so varied applying to others part. In this paper, we suggest to CAN interface for embedded system that is possible for error detection using two CAN nodes on Hi-speed, full-CAN.

현재 CAN(controller Area Network)통신은 노이즈에 강인한 시리얼통신으로 전자모듈에 많이 사용하고 있다. 특히, CAN통신은 자동차 전자제어모듈, 엔진제어유닛, 센서모듈 등 자동차 부분에 많이 사용되는 방식 이지만 CAN 통신의 연결노드 우선순위와 오류가 낮아 공장자동화 라인에도 적용되고 있다. CAN통신은 기본적으로 전기 노이즈에 강인하여 적용가능한 분야가 다양하다고 사료된다. 본 연구에서는 High-Speed, Full-CAN에서 2개의 CAN Node를 사용하여 임베디드 시스템용으로 오류 검출이 가능한 CAN통신 인터페이스를 설계 하였다.

Keywords

References

  1. CAN Specification, Version2.0. Robert Bosch GmbH. Stutted, 1991
  2. 이기선,이태연,박재홍 자동차 응용분야를 위한 물 리계층의 특성을 고려한 CAN프로토콜 진단 장비 의 구현에 관한 연구, 한국자동차공학회 2006년도 전기, 전자시스템부분 심포지움 pp.122-127
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  4. Mark Zachos, Controller Area Networks(CAN) for Vehicle Application ,September 17-19, 2007
  5. 안종영, 김성수, 김영자, 박상정 임베디드 시스템에 적용 가능한 CAN통신 인터페이스 설계, 2009년 한국인터넷방송통신TV학회추계대회논문집, pp26-28 한성대학교 2009
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