The Result of Oriental Medical Ophthalmology & Otolaryngology Class Applying Student-Oriented Teaching & Learning Method

학생 중심의 학습법을 적용한 한방 안이비인후과학 수업의 성과

  • 임규상 (원광대학교 한의학전문대학원, 한국 전통의학 연구소) ;
  • 이장천 (부산대학교 한의학전문대학원 약물의학부) ;
  • 박영규 (원광대학교 교육개발센터)
  • Received : 2010.07.09
  • Accepted : 2010.08.06
  • Published : 2010.08.25

Abstract

Objectives : The purpose of this study is to survey the needs of oriental medical students about the existing teaching methods and to investigate satisfaction of student-oriented teaching & learning method on the oriental medical ophthalmology & otolaryngology class. Methods : 1. Oriental medical ophthalmology & otolaryngology were studied by student-oriented teaching method with 36 persons( 4th grade, school of Oriental medicine). 2. The satisfaction of school lesson was surveyed with questioning paper before & after applying student-oriented teaching & learning method. Results : 1. 88.9% students replied that the general teaching method is a lecture at school of oriental medicine. 2. They replied that Problem based learning(36.1%) & Team based learning(22.2%) are more effective teaching methods than lecture(19.4)%). 3. 66.6% students replied about the necessity of improvement of major subject's teaching method. Conclusions : 1. The interest & understanding degree were improved compare with other class by lecture. 2. It was positive about the interaction with professor and students(64.8%). 3. It was positive about the diagnosis and treatment of patients in the future(64.7%). 4. It was negative about the present national examination(67.6%). 5. Meditation was helpful at classwork(64.7%).

Keywords

References

  1. 밥 파이크, 김경섭, 유제필. 밥 파이크의 창의적 교수법. 서울:김영사. 2004:18-20, 25-6, 35-6, 189-205, 276-94, 316-9.
  2. 강봉규, 박성혜, 최미리. 교육과정과 교육평가. 서울:태영출판사. 2006:20.
  3. 교육과학기술부. 고등학교 교육과정해설1. 서울:한국보훈복지의료공단 신생인쇄조합. 2008:99-101.
  4. 김경배, 김재건, 이흥숙. 교육과정과 교육평가. 서울:학지사. 2005:215.
  5. 경상대학교 과학교육연구센터. 제7차 교육과정과 교과서. 서울:교육과학사. 2004:32-4.
  6. 유영만. 당신의 강의에 날개를 달아 드립니다. 서울:한양대학교 출판부. 2005:13-22, 45-6.
  7. 조벽. 조벽교수의 명강의 노하우 & 노와이. 서울:해냄. 2006:9, 49-60, 217-9.
  8. 조벽. 나는 대한민국의 교사다. 서울:해냄. 2006:233-53.
  9. 김은주. 명강의 핵신전략. 서울:연세대학교 출판부. 2003:3-5, 28, 83-7.
  10. 정철희. 1등들의 자기주도학습 전략12. 서울: (주)장미디어. 2007:73.
  11. 정철희. 자기주도학습 만점공부법. 서울:행복한 나무. 2009:95.
  12. 도니 템블린, 윤영남. Ha Ha Ha 유머 교수법. 서울:다산 북스. 2006:137-42.
  13. 김종표, 이복희. 실전 명강의 교수법. 서울:양서원. 2005:13-6, 103-39.
  14. 전명남. 토의식 교수법 토론식 학습법. 대구:계명대학교 출판부. 2006:13-30.
  15. 한국교육과정학회편. 교육과정:이론과 실제. 서울:교육과학사. 2002:96-9.
  16. 칼 로저스, 오제은. 칼 로저스의 사람-중심 상담. 서울:학지사. 2008:279-304.
  17. 임규상, 이장천, 박영규. 한방 안이비인후과학 수업에 적용한 새로운 패러다임의 교수법. 한방안이비인후피부과학회지. 2009:23(1):270-81.
  18. 서울대학교 교수학습개발센터. 가르침에 대한 성찰. 서울:박영률출판사. 2003:147-50.