A Study of the Relationship between Computer Game Use and Psychosocial Development in Mid-to Later Adulthood

중노년기 성인들의 컴퓨터 게임이용과 심리사회적 발달 관계에 대한 연구

  • An, Jeong-Shin (Dept. of Child and Family Studies, Pusan National University)
  • 안정신 (부산대학교 아동가족학과 및 노인생활환경연구소)
  • Received : 2010.02.27
  • Accepted : 2010.08.28
  • Published : 2010.08.30

Abstract

To examine the relationship between computer game use and psychosocial development in mid-to later adulthood, this study included 486 adults over 50 years old with computer game use, self-esteem, generativity, psychological well-being, relationship with children and grandchildren. Results showed that the adults in mid to later adulthood using computer game reported diverse attractive characteristics of computer game and game helped their daily life in diverse dimensions. Second, the adults using computer game reported higher self-esteem than the one not using it. Finally, the adults who perceived the computer game more positive reported better relationships with children and grandchildren, higher generativity, and higher psychological well-being. Based on the research results, developing of adult education program using computer game as a way of recreation was discussed.

본 연구는 중노년기 성인들의 컴퓨터 게임이용 현황과 심리사회적 발달간의 관계를 살펴보기 위해, 부산 경남 지역에 사는 50세 이상의 중노년기 성인들을 대상으로 컴퓨터 게임이 이용과 자기존중감, 생성감, 심리적 복지감, 자녀관계, 그리고 손자녀관계를 중심으로 설문조사를 실시하였다. 주요연구결과를 보면, 첫째, 컴퓨터 게임을 이용하는 중노년기 성인들은 다양한 게임의 매력을 느끼고 게임이용이 삶의 다양한 영역에 도움이 된다고 응답하여 게임이용에 대해 긍정적 태도를 보였다. 둘째, 컴퓨터 게임을 이용하는 성인들은 이용하지 않는 성인들에 비해 더 높은 자기존중감을 보였다. 마지막으로, 컴퓨터 게임이용에 대해 긍정적으로 인식할수록 자녀관계와 손자녀관계가 좋고, 생성감도 높으며, 심리적 복지감이 높은 것으로 나타났다. 이상의 결과는 여가활용의 일환으로 컴퓨터 게임에 관한 교육프로그램 개발 시 시사점을 제공하는 측면에서 논의되었다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2009년도 한국학술진흥재단의 지원을 받아 수행된 연구임(KRF-2009-332-C00006)