Design and Implementation of Fishes Growth Process System using Morphing Techniques

모핑 기법을 활용한 어류 성장 과정 시스템 설계 및 구현

  • 김응곤 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 류남훈 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 이혜미 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 오경숙 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 반경진 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 한재정 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 박영옥 (순천대학교 컴퓨터과학과)
  • Received : 2009.12.10
  • Accepted : 2010.02.03
  • Published : 2010.02.28

Abstract

With gradual growth of digital image contents industry connected with computer graphics technology, users require high-quality animations similar to real world and want to observe the type of fishes or their swimming types through cyber aquarium and fish encyclopedia. This study designed and developed fish growth process system to express natural and dynamic movement of fish, which is the critical in expressing submarine environment. This system proposes new mopping technique not presented in existing mopping studies as well as simulation using algorithm that newly supplemented existing fish swimming types. In addition, disease infection status is realistically expressed, which may occur depending on environmental factors during their growth process. With comprehensive fish studies, different from existing fish studies, this study examines the overall features of fish with realistic simulation.

컴퓨터 그래픽스 기술을 접목한 디지털 영상 콘텐츠 산업이 점차 증가하면서, 사용자들은 현실세계와 흡사할 정도의 고품질 애니메이션을 요구하고 있으며, 사이버수족관 및 어류백과사전 등을 통해서 어류의 형태나 유영방식을 관찰하고자 한다. 본 연구에서는 해저 환경을 표현함에 있어서 가장 핵심이 되는 어류의 자연스럽고도 역동적인 움직임을 표현하기 위해 어류 성장 과정 시스템을 설계하고 개발하였다. 본 시스템에서는 기존 어류 유영 방식을 새롭게 보완한 알고리즘을 사용한 시뮬레이션과 기존 모핑 연구에서 제시되지 않은 새로운 모핑 기법을 제안한다. 또한 어류의 성장 과정 중 환경 요인에 따라 발생하는 질병 감염 상태를 현실적으로 표현한다. 기존 어류 연구와 다르게 포괄적인 어류 연구를 진행하여 어류에 관련된 전반적인 특징을 현실적으로 시뮬레이션 하여 살펴보게 된다.

Keywords

References

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