공식적, 비공식적 통제 결합이 정보시스템 아웃소싱 결과에 미치는 영향:IT 거버넌스 관점

Effects of Formal and Informal Control Combination on Information Systems Outsourcing Consequence: Based on IT Governance Perspectives

  • 이종만 (동양미래대학 인터넷비즈니스과)
  • 투고 : 2009.06.11
  • 심사 : 2009.07.31
  • 발행 : 2010.04.30

초록

본 논문의 목적은 정보시스템 아웃소싱을 효과적으로 관리하기 위해서 필요한 주요성공요인들을 제안하는 것이다. 이를 위하여 설문조사 방법을 이용하였고, 분석용 데이터는 연매출 100억이상 기업을 대상으로 수집한 총 106개의 설문지를 사용하였다. 분석결과, 첫째, 계약을 바탕으로 한 공식적 통제 메커니즘과 신뢰를 중심으로 한 비공식적 통제 메커니즘은 모두 정보시스템 아웃소싱 성과의 결정요인인 통제수준에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 준비능력, 관계능력 등 관리능력은 공식적 비공식적 통제 메커니즘의 영향요인으로 나타났다. 본 연구의 결과는 공식적인 관리통제에 있어서 신뢰와 관리능력의 역할을 제시했다는 점에서 의미가 있다.

The purpose of this paper is to propose critical success factors for effectively managing information systems(IS) outsourcing. The survey method was used for this paper, and data from a total 106 companies that were listed greater than $10 million were used for the analysis. To analyze the data, structural equation model was used. The results of this empirical study is summarized as follows. First, both formal control based on contract and informal control based on trust have a positive effect on control level which is a determinant indicator of IS outsourcing performance. Second, management capability such as preparedness capability and relationship capability have a positive effect on formal and informal control mechanism. The findings have important implications for the role of trust and management capability in formal management control.

키워드

참고문헌

  1. Richmond, W.B., Seidmann, A., Whinston, A.B., "Incomplete Contracting Issues in Information Systems Development Outsourcing," Decision Support Systems, Vol.8, No.5, pp.459-477, 1992. https://doi.org/10.1016/0167-9236(92)90029-O
  2. Fitzgerald, G., Willcocks, L., "Contracts and Partnership in the Outsourcing of IT," International Conference on Information Systems, pp.91-98, Vancouver, British Columbia, December 1994.
  3. Lee, J-N., Kim, Y-G., "Effect of Partnership Quality on IS Outsourcing Success: Conceptual Framework and Empirical Validation," Journal of Management Information Systems, Vol.15, No.4, pp.29-61, 1999. https://doi.org/10.1080/07421222.1999.11518221
  4. Lee, J-N., Huynh, M.Q., Hirschheim, R., "An Integrative Model of Trust on IT Outsourcing: Examining a Bilateral Perspective," Information Systems Frontiers, Vol.10, No.2, pp.145-163, 2008. https://doi.org/10.1007/s10796-008-9066-7
  5. Shi, Z., Kunnathur, A.S., Ragu-Nathan, T.S., "IS Outsourcing Management Competence Dimensions: Instrument Development and Relationship Exploration," Information & Management, Vol.42, No.6, pp.901-919, 2005. https://doi.org/10.1016/j.im.2004.10.001
  6. 김용수, "정보체계 운영 아웃소싱에 있어서의 서비스 수준 측정 메트릭," 한국컴퓨터정보학회논문지, 제9권, 제2호, pp.69-79, 2004.
  7. Goo, J., Kishore, R., Rao, H.R., Nam, K., "The Role of Service Level Agreements in Relational Management of Information Technology Outsourcing: An Empirical Study," MIS Quarterly, Vol.33, No.1, pp.119-145, 2009. https://doi.org/10.2307/20650281
  8. Xue, Y., Liang, H., Boulton, W.R., "Information Technology Governance in Information Technology Investment Decision Processes: The Impact of Investment Characteristics, External Environment, and Internal Context," MIS Quarterly, Vol.32, No.1, pp.67-96, 2008. https://doi.org/10.2307/25148829
  9. 임종윤, 정성현, 윤준식, "IT Governance의 전략적 가치와 도입 저해 요인에 관한 연구," Entrue Journal of Information Technology, 제6권, 제2호, pp.23-41, 2007.
  10. 정승렬, 강재화, 이봉규, "IT 거버넌스의 개념 적 정의 및 측정도구 개발," 정보처리학회논문지D, 제14-D권, 제2호, pp.225-234, 2007.
  11. Seo, Y-W., Han, H-S., Lee, J-N., "A Relationship Perspective to Investigate the Effect of Human Resource Capability on Information System Outsourcing Success," Research and Practice in Human Resource Management, Vol.13, No.2, pp.1-15, 2005.
  12. Barthelemy, J., "The Hard and Soft Sides of IT Outsourcing Management," European Management Journal, Vol.21, No.5, pp.539-548, 2003. https://doi.org/10.1016/S0263-2373(03)00103-8
  13. Jaworski, B.J., Stathakopoulos, V., Krishnan, H.S., "Control Combinations in Marketing: Conceptual Framework and Empirical Evidence," Journal of Marketing, Vol.57, No.1, pp.57-69, 1993. https://doi.org/10.2307/1252057
  14. 이상곤, "IS 아웃소싱의 효과적 관리를 위한 통합적 분석틀: 조직간 통제관점," 한국SI학회지, 제2권, 제2호, pp.135-156, 2003.
  15. 남기찬, 김주희, "SLA의 수행 단계별 성숙도 가 SLA 성과에 미치는 영향에 관한 연구," Journal of Information Technology Application & Management, 제14권, 제1호, pp.1-20, 2007.
  16. 이종만, 남기찬, 김용진, "정보시스템 아웃소 싱: 상황관점에서 본 계약과 신뢰의 통합적 분석," 한국경영정보학회, 제17권, 제4호, pp.133-163, 2007.
  17. Das, T.K., Teng, B-S., "Between Trust and Control: Developing Confidence in Partner Cooperation in Alliances," Academy of Management Review, Vol.23, No.3, pp.491-512, 1998.
  18. Grover, V., Cheon, M.J., Teng, J. T.C., "The Effect of Service Quality and Partnership on the Outsourcing of Information Systems Functions," Journal of Management Information Systems, Vol.12, No.4, pp.89-16, 1996. https://doi.org/10.1080/07421222.1996.11518102