The Role of Technology and Organization in Building Trust in Mobile Content Services

모바일 콘텐츠 서비스의 신뢰구축을 위한 기술과 조직의 역할

  • Received : 2010.02.20
  • Accepted : 2010.03.15
  • Published : 2010.03.31

Abstract

The purpose of this paper is to study building and maintaining consumer trust in mobile contents for tourism and travel in perspective of public sector. Mobile contents services are increasing rapidly. Tourism contents in mobile services are non profit business model in an early and immature stage toward the ubiquitous era. Non-profit organization plays a role as service provider through Internet and wireless telecommunication in an information-intensive and network-oriented environment. This article is proposed nonprofit organizations as tourism contents service provider to identify a conceptual framework that can build continuous trusted mobile contents under ubiquitous environment according to developing and maintaining stage. The results based on the focus group interview methodology highlights a conceptual foundation for service providers in nonprofit domain.

본 연구는 모바일 콘텐츠 서비스에 대한 신뢰성 구축을 위하여 기술과 조직(공급자)의 역할에 대한 프래임웍을 고찰하는데 목적이 있다. 관광은 지역관광객 유치를 통하여 지역의 경제활성화에 중요한 정책대상으로 빠르게 시장이 성장하고 있다. 또한 인턴넷 확산에 따른 다양한 관광콘텐츠 서비스가 개발되고 있고 최근 유비쿼터스 환경에 적합한 관광콘텐츠 서비스가 개발되고 있다. 본 연구에서는 지방정부가 지역의 다양한 관광자원과 관광숙박시설, 음식점 등을 모바일 디바이스를 통해 서비스 추진시 지속적인 신뢰성을 확보하기 위하여 초기와 지속화 단계별로 기술과 운영조직간의 역할을 표적집단면접법(focus group interview)을 통해 변수를 도출하고 중요도를 분석하였다. 연구결과에서 모바일 콘텐츠 서비스의 지속적 신뢰성 구축을 위하여 초기단계에서는 기술 신뢰성에 대한 중요성이 높게 나타났으며, 지속적 신뢰를 위해서는 관광부문에 참여하고 있는 다양한 공급자들의 역할이 중요한 것으로 분석되었고, 이에 따른 모바일콘텐츠 서비스 신뢰성 유지를 위한 기술과 조직간에 역할의 변화가 필요한 것으로 볼 수 있다. 본 연구는 모바일 서비스 신뢰성 구축을 위하여 유비쿼터스 환경에 적합한 콘텐츠 서비스 개발시 기술개발과 운영조직간의 역할 변화를 제시하였다.

Keywords