체감형 콘솔에 대한 국내 게임유저들의 선호도 분석_닌텐도 위(Wii)를 중심으로

An Analysis of the Preference for Physical Interactive Game Console by Domestic Game Users_focus on Nintendo Wii

  • 장희 (동서울대학 디자인학부 게임디자인)
  • Chang, Hee (Game Design, Div. of Design, Dongseoul College)
  • 발행 : 2010.04.20

초록

본 논문은 체험형 게임기인 닌텐도 위(Wii)의 출시로 인해 온라인 게임 중심의 게임시장에 새로운 콘솔에 대한 국내 게임 유저들 중에서 주요 계층인 20대를 대상으로 설문조사와 토론방식을 통하여 어떠한 선호도를 나타내고 있는지에 대한 결과를 분석해 보았다. 이러한 연구는 새로운 게임 콘솔를 통해 체험형 게임에 대한 우리나라 게임유저들의 선호도를 파악하여 새로운 게임 형태의 게임 개발에 기초연구로서 도움이 되리라 기대한다.

This paper is an analysis of the domestic game users preference for physical interactive game consol-Nintendo Wii. The on-line game is the biggest share in korean game market and the 20's is the laregest generation in domestic game users. We conducted the surveys and group discussion to find out how the 20's game users prefer the new console and new type games. I hope the result of survey will assist the development of new game console and new game type.

키워드

참고문헌

  1. http://www.mud4u.com/new/bbs/tb.php/gamejournal/4344
  2. http://www.VGChartz.com
  3. 2009 대한민국 게임백서, 한국문화콘텐츠진흥원, 2009
  4. 2008 대한민국 게임백서, 한국문화콘텐츠진흥원, pp.625-628, 2008
  5. 2008 대한민국 게임백서, 한국문화콘텐츠진흥원, pp.763, 2008