The Korean Journal of Elementary Counseling (초등상담연구)
- Volume 9 Issue 1
- /
- Pages.21-39
- /
- 2010
- /
- 2005-3231(pISSN)
Validation of Korea Inventory of Parent and Peer Attachment.
한국 초.중.고등학생용 부모애착척도의 타당화 연구
- Yoo, Sung-Kung (Ewha Womans University) ;
- Park, Seung-Lee (KAIST Counseling and Student Development Center) ;
- Hwang, Mea-Hyang (Gyeongin National University of Education)
- Received : 2009.12.07
- Accepted : 2009.12.31
- Published : 2010.01.30
Abstract
The purpose of this study was to validate the Korean version of Inventory of Parent Attachment(K-IPA), The first version of K-IPA was developed through the process of translation and tack translation of items of parent attachment from Inventory of Parent and Peer Attachment (Armsden & Greenberg, 1986), content validation test with 30 elementary school children, and content validation test with an expert group. The validation test with 964 students (emementary, middle, high school) confirmed all 25 items(each items were asked for mother and father) were appropriate and reliable, K-IPA consists of three different sub-scales, 10 items for trust scale, 9 items for communication scale, and 6 items isolation across all age groups.
이 연구의 목적은 Armsden과 Greenberg(1983)이 개발한 부모 및 또래 애착 검사(Inventory of Parent and Peer Attachment)에서 부모애착척도를 한국 초 중 고등학생에게 동일하게 사용할 수 있도록 수정하고 타당화 하는 것이다. 이를 위해 부와 모에 대한 애착을 각각 독립적으로 측정하는 25문항으로 구성된 한국형 부모애착척도(IPA)를 개발하여 서울과 경기도 소재의 초 중 고등학생 964명을 대상으로 실시하였다. 수정된 IPA의 신뢰도와 타당도 검증을 위해 전문가 분석을 통한 내용타당도, 확인적 요인분석을 통한 구인타당도를 검증하였고, Cronbach