Study of Difference between Consignment Training and In-house Training in Supervisor Training Program of Safety and Health

관리감독자 안전·보건교육프로그램에 있어서 위탁교육과 자체교육간의 차이에 대한 연구

  • 박훈신 (한국기술교육대학교 테크노인력개발전문대학원) ;
  • 원상봉 (한국기술교육대학교 테크노인력개발전문대학원)
  • Received : 2010.04.29
  • Accepted : 2010.06.07
  • Published : 2010.06.30

Abstract

This means that development of industrial society has brought pains not only to workers themselves but also to their family due to various disasters, while it changed us to be affluent and improved the quality of life. The purpose of this study is to make the preliminary data for understanding the efficiency of the educations through examination of the existing state in performance about education programs for supervisors, which are in-house educations performed by the company itself and consignment educations performed by outside professional education institutions, in industrial safety and health education programs for prevention of industrial disasters and analysis on survey research of supervisors working at Anyang area to find out whether or not the in-house education and consignment education in education programs for supervisors have statistically significant differences in their ages, classification by industry, the completion number of educations, the number of regular employees regarding duties of supervisor determined by the Industrial Safety and Health Act. As the result of study, this study resulted in that consignment education performed by professional education institutions would be more helpful for improvement of job competence than in-house education performed by company itself. This can be interpreted that consignment education performed by professional education institutions has reacted more flexibly to continuous revisions of the Industrial Safety and Health Act and also more faithful to demand survey by consumers not being tied down by the conventionality for continuous development and study of the curriculum than that of in-house education.

산업사회의 발전은 우리를 풍요롭게 변화시키고 삶의 질을 높인 반면에 각종 재해로 인하여 근로자 본인은 물론 가족들의 고통을 안겨다 주었다고 볼 수 있다. 이 연구의 목적은 산업재해 예방을 위한 산업안전보건교육프로그램 중 회사 자체교육과 전문교육기관 위탁 관리감독자교육프로그램에 대한 실시 현황 조사와 산업안전보건관리 감독자 교육프로그램의 위탁교육과 자체교육이 산업안전보건법에서 정한 관리감독자 직무를 수행하는 대상의 연령, 업종, 교육이수횟수, 상시근로자수별로 통계적으로 유의한 차이가 있는지를 조사 분석하였다. 그 대상은 안양권역에 근무 하는 관리감독자를 대상자로 하였다. 연구 결과, 기업에서 실시하는 자체교육보다 전문교육기관에서 실시하는 위탁 교육이 더 관리감독자직무에 도움이 되었다는 결과이며, 이는 산업안전보건법의 계속된 개정에 전문교육기관에서 실시하는 위탁교육 이 좀 더 유연하게 대처해왔고 수요자의 요구조사에 더욱 충실하여 틀에 얽매이지 않고 교육 과정을 끊임없이 개발하고 연구해왔다고 해석될 수 있다.

Keywords