The Impact of The Maturity of IT Management Standard Processes on IT Outsourcing Performance: A Field Case Study

IT 아웃소싱 서비스 관리를 위한 표준 프로세스 성숙도가 성과에 미치는 영향에 관한 탐색적 현장 사례연구

  • 안준모 (건국대학교 경영대학 경영정보 전공) ;
  • 김경미 (메타넷 Enterprise Management Service(EMS) L1) ;
  • 김용재 (건국대학교 경영대학 경영정보 전공)
  • Received : 2009.11.16
  • Accepted : 2010.02.10
  • Published : 2010.03.31

Abstract

This study explores the effects of standardized management processes such as COBIT and ITIL on the success of IT outsourcing by utilizing an exploratory case study. The exploratory model includes the maturity of ITIL and COBIT process and success of IT outsourcing. For each construct of the model, several measures are developed from preceding researches and confirmed in the context of the cases utilized for this study. It is found that the maturity of the processes supported by ITIL and COBIT is critical for the success of IT outsourcing in this study. This results confirm the current popularity of the standardized process adopted in practice and also require further research endeavors in this control or management process in the future. It should include any other processes and related activities to the control process in the relationship of IT outsourcing.

기존 IT 아웃소싱 관리가 기술적 인프라스트럭처의 효과적 활용에 집중되었다고 한다면 최근에는 전략적 연계와 IT 프로세스 관리에 초점을 맞추고 있다. 아웃소싱 서비스의 안정적인 공급과 정확한 평가를 위해 IT 서비스 제공 표준 프로세스를 기반으로 한 IT 서비스 관리가 주요 이슈로 떠오르고 있다. 이를 지원하기 위한 방법론으로 COBIT, ITIL 등이 활발히 도입되어 활용되고 있으며 이를 통하여 IT 아웃소싱 서비스 제공 프로세스 표준화, 관리 효과성 도출, 나아가서는 성과 향상을 목표로 하고 있다. 본 연구의 목적은 아웃소싱 서비스 제공을 위한 IT 거버넌스와 IT 서비스 제공 표준 프로세스로써 COBIT과 ITIL의 성숙도 수준이 IT 아웃소싱 성과에 미치는 영향을 탐색, 분석하는 데에 있다. 이를 위하여 증권거래소 상장 IT 아웃소싱 서비스공급사의 고객사 4개사를 대상으로 프로세스 성숙도와 아웃소싱 성과를 탐색하였다. 분석 결과, IT 서비스를 제공받는 고객사의 IT 거버넌스 수준과 서비스를 공급하는 공급사의 IT 서비스 관리 프로세스 성숙도가 아웃소싱 성과에 영향을 미치는 것으로 확인되었다.

Keywords