A Study on Priorities Calculation among the Attributes and Products of Traditional Soybean Paste

재래된장 속성 및 제품 간 중요도 산출에 대한 연구

  • Boo, Chang-San (Dept. of Tourism Development, Jeju National University) ;
  • Kim, Jeong-Hyun (Dept. of Food Service Cuisine Majors, Cheju Tourism College) ;
  • Kim, Min-Cheol (Dept. of Management Information Systems & Tourism, Business and Economic Research Institute, Jeju National University) ;
  • Lim, Sang-Bin (Biotechnology Regional Innovation Center, Jeju National University)
  • 부창산 (제주대학교 관광개발학과) ;
  • 김정현 (제주관광대학 관광외식조리계열) ;
  • 김민철 (제주대학교 경영정보학과/제주대학교 관광과경영경제연구소) ;
  • 임상빈 (제주대학교 생명과학기술혁신센터)
  • Received : 2009.11.28
  • Accepted : 2010.01.23
  • Published : 2010.03.30

Abstract

The objective of this study is to investigate the attributes of purchasing soybean paste and calculate the priorities among the attributes focusing on traditional soybean paste in the Jeju region. To achieve this goal, the priorities was analyzed through a survey for restaurants and housewives with AHP methodology. The result showed that soybean paste made in B company was most preferred among domestic products, followed by one made in A company and traditional Jeju soybean paste. As a result of the sensitivity analysis, traditional Jeju soybean paste is considered to have a high market share if its price can be lower.

본 연구의 목적은 된장 식품 구매 시 가장 우선적으로 고려하는 속성을 탐색하고, 그 속성 간 중요도를 도출하는데 그 의의가 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 제주 지역 식당업소와 주부들을 대상으로 설문을 통해 된장 식품 구매 시 가장 선호하는 요인을 탐색하고 가장 선호하는 된장들에 대하여 살펴보았다. 분석 결과 국내산 B사 된장을 가장 선호였으며, 국내산 A사 된장, 제주산 재래된장 등의 순으로 선호하는 것으로 나타났으며, 민감도 분석 결과, 제주산 재래된장이 가격적인 측면을 보완하면 시장점유율을 향상시킬 수 있음을 알 수 있었다.

Keywords