외식 프랜차이즈 레스토랑 종사자의 집단응집성이 조직몰입 및 이직의도에 미치는 영향 - 풀타임과 파트타임의 조절효과 -

The Effect of Foodservice Franchise Restaurant Employees' Group Cohesiveness on Organizational Commitment and Turnover Intention - A Moderating Effect of Full-time and Part-time Employment -

  • 정호균 (동아대학교 관광경영학과) ;
  • 정선자 (동아대학교 관광경영학과) ;
  • 장준호 (동아대학교 관광경영학과)
  • 투고 : 2010.04.06
  • 심사 : 2010.06.14
  • 발행 : 2010.06.30

초록

본 연구의 목적은 레스토랑 종사자의 집단응집성이 조직몰입과 이직의도에 미치는 영향관계를 분석하고, 또한 고용 형태(풀타임 vs 파트타임 종사자)에 따라 조직몰입과 이직의도가 달라지는지를 파악하고자 하였다. 집단응집성은 조직몰입에 유의적인 정(+)의 영향 관계가, 이직의도에는 유의적인 부(-)의 영향관계가 있음을 알 수 있었다. 그리고, 집단응집성과 이직의도 간에 조직몰입은 부분매개역할을 하고 있었으며, 집단응집성과 조직몰입 및 이직의도 간의 관계에서 고용 형태는 조절역할을 하지 않는 것으로 나타났다.

The purpose of this study is to investigate the formation of turnover intention of restaurant employees by considering their group cohesiveness, organizational commitment, and employment status(full-time vs part-time). Also, following Baron and Kenny's(1986) guidelines, it examined a mediating effect of organizational commitment on turnover intention. The results of an empirical analysis showed that group cohesiveness had a significant effect on organizational commitment, and organizational commitment was negatively associated with turnover intention. Also, group cohesiveness was negatively associated with turnover intention. That is, the higher the group cohesiveness and the organizational commitment, the lower the turnover intention. In addition, the results of mediation tests revealed that organizational commitment was a partial mediator in the relationship between group cohesiveness and turnover intention. Finally, employment status did not moderate the relationship between group cohesiveness and organizational commitment, organizational commitment and turnover intention, or group cohesiveness and turnover intention. Implications and suggestions for future research were discussed.

키워드