The Effects of the Food Service Event Users' on Attitude and Behavior Perceived Risk

외식 이벤트 이용자들의 지각 위험과 태도.행동 간의 영향 관계 연구

  • Sung, Yeon (Dept. of Food Service & Culinary, Kyongju University) ;
  • Lee, Yeon-Jung (Dept. of Food Service & Culinary, Kyongju University)
  • 성연 (경주대학교 외식조리학과) ;
  • 이연정 (경주대학교 외식조리학과)
  • Received : 2009.07.27
  • Accepted : 2010.06.15
  • Published : 2010.06.30

Abstract

This study aims to clear the relation between perceived risk and user's attitude and behavior toward a food service event. To accomplish this, theoretical reviews and empirical analysis were jointly carried out. For the empirical analysis, a survey was conducted from April 3 to April 6, and total 291 copies of the questionnaire were used for the statistical analysis, SPSS 15.0 and LISREL 8.30. The results of the test of the hypotheses can be summarized as follows: First, the analysis shows that there is significant difference between the perceived risk and attitude of a food service event user. The perceived risk of food service event users causes effect that is contradictory in attitude. As users' perceived risk is less, attitude improved. Second, the analysis of the relationship between user's attitude and behavior intention showed that user's attitude affected behavior intention. Therefore, under these circumstances, there should be more concern in solving perceived risk among food service event users and a special program for promoting satisfaction with an event. And food service event director should make more efforts in nutritive value, organic food, time saving, etc.

본 연구의 목적은 외식 이벤트 이용자들의 지각된 위험 및 태도와 행동 간의 영향 관계를 밝혀 고객 지향적인 외식 이벤트 마케팅의 전략 도출 및 고객의 가치 제고를 효율적으로 실현할 수 있는 방안을 제시하고자 함에 있다 예비 조사는 2008년 5월 9일부터 동년 5월 11일까지 '경남사랑 2008'(경남창원) 외식 이벤트에서 참가자 예비 설문지 조사를 실시하였고, 2차 실증 설문보정은 'Gyeongbuk Food Expo 2008'(경상북도 영주) 동년 11월에 실시하였으며, 본 설문은 '2009 울진대게 국제축제' 대상으로 하여 외식 이벤트를 이용하고 나오는 고객들을 대상으로 출구 조사를 실시하였다. 배포된 설문지는 행사 1일차~2일차에 250부가 배포되었으며 245부가 회수되었으나, 응답이 불성실한 26부를 제외한 219부가 분석에 사용되었다. 연구의 결과는 외식 이벤트 이용자들의 지각 위험은 태도에 영향을 주며, 이용자들은 다양한 상품을 기대하는 것이 아닌 이용자들의 기호와 욕구를 충족시킬 수 있는 상품과 가치 부여만이 이용자 만족과 재이용을 유도할 수 있다는 것으로 이에 따른 이용자의 행동은 외식 이벤트의 홍보에 중요한 역할의 관계가 있음을 나타내고, 이용자 태도에 의한 재구매가 이루어짐을 나타낸다. 추천은 태도에 영향을 받지 않는 것으로 나타났으며, 특히 영양에서는 영양적 가치가 있으면서 유기농 식품을 이용한 외식 이벤트가 금전적인 낭비나 시간 낭비가 될 위험이 적은 외식 이벤트가 될 때 외식 이벤트 이용자들의 만족과 재방문 의도, 구전효과는 높아진다는 것을 알 수 있다.

Keywords