A Comparison of Mathematical Contents and Processes in Early Childhood Education Curriculum between Korea and U.S.

한국과 미국의 유치원 수학교육의 내용과 과정에 관한 비교

  • Kye, Young-Hee (Dept. of Early Childhood Education, Kosin University)
  • Received : 2010.04.09
  • Accepted : 2010.05.17
  • Published : 2010.05.31

Abstract

In general, early childhood mathematics education is conducted and operated in early childhood education curriculum. Moreover, Korean early childhood education is approached and conducted by an U.S. NCTM. So, it is meaningful to compare American and Korean early childhood mathematics education curriculum. Therefore, I has studied how those points of views of the mathematics education are instituted in the curriculums respectively. The main purpose of this study is to investigate principles of NCTM(National Council of Teacher of Mathematics): content standards and process standards. I hope the finding of this study would reflect to the 7th Korean early childhood mathematics education including learning and curriculum constitution.

교육과정은 역사적으로 각 시대의 사상과 철학, 문화의 영향으로 교과중심, 경험중심, 학문중심, 인간중심, 관계중심 교육과정으로 변천하여 왔다. 본 논문에서는 우리나라 유치원 교육과정의 변천을 고찰하고, 특히 2007년 개정 유치원 교육과정의 수학영역과 미국 NCTM (National Council of Mathematics)의 유치원 수학교육과정을 비교 분석하여, 현재 연구 중인 제 7차 유치원 교육과정의 수학영역에서 내용과 과정, 계열을 정하는데 있어서 문화적, 사회적, 인지적으로 적합하고 적절한 제언을 하고자 한다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부, 유치원 교육과정 해설 (I): 총론, 서울 : 교육과학기술부, 2008.
  2. 교육과학기술부, 유치원 교육과정 해설 (III): 표현생활.언어생활.탐구생활, 서울 : 교육과학기술부, 2009.
  3. 계영희.김진숙, 수학 가르치기, 서울 : 경문사, 2003.
  4. 권미량, 유아교육과정, 서울 : 청목출판사, 2009.
  5. 김민경.홍혜경.이지현.이정욱, 유아수학교육의 탐구, 서울 : 교우사, 2006.
  6. 김진숙, 유치원교육과정 개정 연구의 과정과 결과, 유아교육연구 27(1) (2007) , pp. 5-35.
  7. 노선숙, 미국 수학교육 동향에 관한 소고, 교과교육연구 4 (2000), pp.171-186.
  8. 문미옥, 2007년 개정 유치원 교육과정 총론 이해, 한국유아교육학회 2008년 춘계학술대회 자료집 (2008), pp. 96-119.
  9. 문미옥, 2007년 개정 유치원교육과정을 위한 이론적 실천적 검토내용과 개정절차가 유치원교육과정 발전사에 주는 의미와 과제, 유아교육연구 28(3) (2008), pp. 195-224.
  10. 문미옥, 교육과 보육을 위한 영유아교육과정, 서울 : 창지사, 2008.
  11. 박재환, 유아교육과정, 서울 : 형설출판사, 2006.
  12. 방인옥.박찬옥.이기현.김은희, 유아교육과정 3, 고양 : 정민사, 2009.
  13. 윤진주.유지은, 2007년 개정 유치원 교육과정의 반영 정도에 대한 유치원 교사의 인식, 유아교육연구 29(4), (2009), pp. 217-239.
  14. 이기숙.김정원.이현숙.전선옥, 영유아교육과정, 고양 : 공동체, 2008.
  15. 이정희.이지현, NCTM의 수학교육 내용기준에 따른 우리나라 유아 수학교육 내용의 분석, 열린유아교육연구 9(3), (2004), pp. 351-369.
  16. 임재택, 생태유아교육개론 3, 파주 : 양서원, 2005.
  17. 최윤정, 국가 수준 유치원 교육과정의 국제비교연구 : 8개국을 중심으로, 유아교육연구 25(4), (2005), pp. 5-31.
  18. Nadine S. Bezuk, Lisa L. Clement, Integrating the Principles and Standards for School Mathematics, 2000 - A Sampler, Ohio: Merrill Prentice Hall, 2000.
  19. Kathleen Cramer, Lee Karnowski, "The Importance of Informal Language in Representing Mathematical Ideas," Teaching Children Mathematics, January, 332-335, 1995.
  20. F. Fennell, H. Bamberger, T. Rowan, K. Sammons, and A. Suarez, Connect to NCTM Standards 2000: Making the Standards Work at Kindergarten,Chicago: Creative Publications, 2000.
  21. S. W. Harte, M. J. Glover, "Estimation is Mathematical Thinking," Arithematic Teacher, October, 1993.
  22. Ramakrishnan Menon, "Mathematical Communication Through Student-Constructed Questions," Teaching Children Mathematics, May, 530-532, 1996.
  23. Christine L. Myren, "Encouraging Young Children to Solve Problems Independently," Teaching Children Mathematics, October, 72-76, 1996.
  24. Nah, Kwi Ok, "Mathematical Content and Processes in Korean Early Childhood Education in Comparison to the NCTM Standards," 미래유아교육학회지, Vol. 12, No. 1, pp. 431-463, 2005.
  25. NAEYC, "Guidelines for appropriate curruculum content and assessment in programs serving children ages 3 through 8," Young Children, 30, 21-38, 1991.
  26. NCTM, Principles and Standards for School Mathematics, Reston, VA:NCTM, 2000.
  27. Alfred S. Posamentier, Making Pre-Algrbra Come alive, California:Corwin Press, 2000.
  28. Schwratz, S. L., Robin N. F., Desinging Curriculum for Early Childhood, Boston: Allyn, Bacom, 1982.
  29. Randall J. Souviney, Learning to Teach Mathematics, 2nd, New York:Maxwell Macmillan International, 1993.
  30. Tyler, R. W., Basic Principles of Current and Instruction, Chicago:University of Chicago Press, 1949.
  31. Karl F. Wheatley, "Promoting the Use of Content Standards: Recommendations for teacher Educations," www.naeyc.org/resources/journal, 2003.