A Study on the Verification of Heavy Overhaul Maintenance Allowances for the Maintenance Shop

시뮬레이션과 BPR을 응용한 Layout 기반의 철도차량기지 중정비 검수 여유율 검증

  • 최성환 ((주)대우엔지니어링 철도사업그룹) ;
  • 이희성 (서울산업대학교 철도차량시스템공학과)
  • Published : 2010.02.26

Abstract

When designing the size of a heavy maintenance shop for rolling stock, it is required to arrange buildings and facilities in the minimum site so as to improve the maintenance efficiency. However, the fluctuation rate (hereinafter "allowance rate") on which factors such as service and maintenance fluctuation should be applied when estimating the size of the maintenance shop has been used without verification. The objective of the study is to calculate a reasonable allowance rate and to review its appropriateness through the analysis of the facilities layout and process simulation to absorb the above elements into the staying time in the heavy maintenance shop. Since the working time, in this study, is assumed to be average working time, 10~20% was given to the standard deviation of working time in consideration of difference between workers, and possible allowance rate was drawn by analysis of the simulation results. In the future, it is required to optimize the size of the shop by applying appropriate allowance rate through scientific review of such factors as O&M plan, R/S reserve rate, capability of the shop, outsourcing rate, standard work amount, and so on.

철도차량기지 중정비 공장의 규모를 설계할 때 최소 부지에 시설을 배치하여 검수효율을 향상시킬 필요가 있다. 본 연구에서는 중정비 공장 규모 산정 시에 적용되는 운행과 검수의 파동요인을 고려한 파동율(이하 "여유율")이 국내에서 아직 검증되지 않은 채 활용되는 외적인 요인을 중정비공장내 재장시간으로 흡수하기 위해 시설배치도 및 공정 작업의 시뮬레이션 분석에 의하여 합리적인 여유율을 산출하고 그 적정성을 검토하고자 한다. 본 연구는 공정의 작업시간이 평균값으로 되어있어 작업자 간의 편차를 고려, 공정작업시간에 표준편차를 10~20%로 주어 각각의 경우별로 시뮬레이션 결과치를 분석하여 가능 여유율을 도출하였다. 향후에는 차량의 운영 및 검수계획, 차량 예비율 및 중정비 공장의 설비능력, 공정외주비율, 표준인공 등 운영조건 등의 인자를 고려하여 과학적인 검토를 통해 적정 여유율을 적용함으로서 공장 규모를 최적화 할 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 한국응용통계연구소 (1996), "서울특별시 도시철도공사 전동차 중정비 용역 실행을 위한 연구," pp. 187-430.
  2. 한국응용통계연구소 (1996), "지하철 5, 7, 8호선 차량의 3년 및 6년 검수를 위한 차량의 공정별 작업시간 분석".
  3. 한국철도기술연구원 (2000), "전동차 중정비 검수업무의 외주화 방안에 관한 연구," pp. 208-230.
  4. 한국철도기술연구원 (2000), "중정비 정기검사의 1 인당 용역원가 산출(3Y검사, 6Y검사)".
  5. 김동민 (2005), "신뢰성을 향상을 통해 전동차 차량상태를 최적화하고 운영 효율을 극대화하여 운영비 최소화를 위한 연구"
  6. 문형석 (2005), "차량 유지보수 체계의 이산사건 시뮬레이션 방법의 적용사례 연구."
  7. 장성용, 전병학, 이원영, 유재균 (2007), "시뮬레이션 기법을 활용한 열차 차량기지의 중정비검수 용량평가." 한국철도학회논문집, 제 10 권, 제 2 호, pp. 231-242.
  8. 일본정차장 선로배선연구회 (1984), "정차장선로배선 Hand Book."
  9. 일본철도차량 기계기술협회 (1996), "철도차량검수설비 "
  10. 한국철도시설공단 (2006), "경춘선 전동차 사무소 건설공사 실시설계 보고서."
  11. 한국철도공사 (2005), "철도차량 유지보수 및 지침."
  12. 최성환, 홍용기, 이희성, 김승환 (2009), "시뮬레이션과 BPR을 응용한 Layout 기반의 철도차량기지 중정비 검수여유율 검증," 한국철도학회 추계학술대회 논문집.
  13. 민영사, 박성현 (1993), "현대 실험계획법."
  14. J. Banks, J. S. Carson II, B. L. Nelson, and D. M. Nicon (2001), "Discrete event system simulation," 3rd Ed. Prentice Hall
  15. L. McGraw-Hill, M. Averill, and W. D. Kelton (1991), " Simulation modeling and analysis," 2nd Ed.