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Building Contingency Paradigm Model based on Paradoxical Attitude Study

역설적 태도 연구에 기반한 상황적 패러다임 모델 구축

  • Published : 2010.02.28

Abstract

With increased complexity of product and market, the phenomenon that a consumer get paradoxical attitude toward marketing object has been increased. And this phenomenon eventually affects the relationship between consumer and product. In this study we tried to find more paradoxical phenomenon and understand consumer behavior confronting these situations when they buy agro-product based on ground theory methodology. According to the results, consumer's expectation and purchase experience can promote quality paradox experience during confronting various marketing activities such as price, product, promotion, place. Also these experience can cause quality paradox related interaction and communication even though there could be differences in their experience according to demographic characteristics, personal preference, and risk perception. Consumer will develop multiple strategies against quality paradox to manage the uncomfortable paradox experiences.

상품 및 시장의 복잡성으로 인하여 소비자들은 마케팅 대상에 대하여 역설적인 태도를 가지는 현상이 증대하게 되었는데, 이런 역설적인 태도들은 소비자와 상품간의 관계에 중요한 영향을 미치게 된다. 본 연구에서는 심층 면접, 근거 이론 등을 활용하여 최근 그 중요성이 강조되고 있는 농식품을 중심으로 이런 역설적 현상들을 발견하고 소비자의 대응 행동 양식을 이해하고자 하였다. 연구 결과에 의하면 사전의 기대나 소비 경험이 역설을 발생시키는 요인이 되며, 이로 인하여 가격, 유통, 상품, 촉진 및 소비와 관련한 역설적인 품질 경험이 발생하게 됨을 알 수 있었다. 발생된 경험은 인구통계학적 특성의 차이나 기타 기호, 위험 지각 등 중재적 조건의 정도에 따라 차이는 있지만 소비자들에게 품질 역설과 관련된 상호작용이나 커뮤니케이션을 유발하게 되고, 결과적으로 소비자들이 이런 역설적 상황에 보다 효율적으로 대응할 수 있도록 구매 최소화, 잉여분 처분, 참여, 품질기대 조정, 품질기준 재정립, 품질정보원 활용 등 다양한 대응 전략들을 촉진하게 된다.

Keywords

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