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A Study on the Advancement of the Competitive Power of Korean Electronics and Automobile Industries from a Product-Architectural Point of View

제품구조 관점으로부터의 한국 전자 및 자동차 산업 경쟁력 제고 방안에 관한 연구

  • 노형진 (경기대학교 경상대학 경영학과)
  • Published : 2010.02.28

Abstract

The purpose of this study is to suggest the advancement of the competitive power of Korean electronics and automobile industries from a product-architectural point of view. There are two types for the characteristics of parts. They are the modular type and the integral type. The former is very independent between one subsystem and another, whereas the other is very dependent. The distinction of product architecture makes them different for the ability to organize developing products suited for the product manufacturing. The organizing ability is generally divided into the abilities of 'modulation integration' and 'selection assembly'. For the integral products such as cars, the integration ability is important between an enterprise and another, as well as between a part and another. However, the modular products such as a PC need the ability to select and effectively organize optimal parts or enterprises. The strategy raising product competitiveness is pursued by synthesizing 'design manufactu-turing strategy' for the product architecture and 'customer value strategy' for the customer values.

본 연구는 제품구조의 관점으로부터 접근하여 우리나라의 전자산업 및 자동차산업에 대한 경쟁력 제고 방안을 모색하고자 한다. 제품구조는 Modular(짜맞추기)형과 Integral(현장맞춤)형의 두 가지로 분류된다. 부품 간 특성으로서는 서브시스템 간의 독립성이 높은 것이 Modular형이고, 서브시스템 간에 높은 상호의존성이 있는 것이 Integral형이다. 제품구조의 차이에 의해서 그것에 적합한 상품개발의 조직능력이 다르다. 상품개발의 조직능력에는 크게 나누어서 '통합 현장맞춤 능력'과 '선택 짜맞추기 능력'이 있다. 자동차와 같은 Integral형 제품에는 부품 간이나 기업 간에서 현장맞춤 능력이 중요하며, PC와 같은 Modular형 제품에는 최적의 부품이나 기업을 선택하여 효과적으로 그것들을 짜맞추는 능력이 필요하다. 제품구조에 관한 '설계 제조전략'과 고객가치에 관한 '고객가치전략'을 통합함으로써 상품의 경쟁력 제고 전략을 추구한다.

Keywords

References

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