Abstract
According to software growth, also software maintenance has been continuously improving. In addition, the existing concept of correct maintenance demands operational management and improvement of service. However, we have various limitation matters to reflect the requirements of service base for maintenance accomplishment. Therefore, we need the study of the service based process for solving such a problem. In this paper, we propose a Service based Software Maintenance Process. Proposed process based on ISO12207 standard for software development and maintenance and compares it with the service based representative standards. In a related works, we study activity of $SM^{MM}$, ITSCMM, ITIL and find out activities to be concerned with and compare it with activity of ISO 12207 and distinguish the maintenance process activity of the service base from maintenance activities. And then, we propose a service management stage. It define four activities and eight artifacts. Finally, we validate the result by comparing the proposed process with a general service operational process.
소프트웨어의 발전에 따라 유지보수 프로세스도 지속적으로 개선되어 왔다. 또한 기존 하자유지보수 중심의 개념은 운영관리 및 서비스의 향상을 요구하고 있다. 그러나 서비스 기반의 요구사항들을 유지보수 수행에 반영하는 데에는 여러 가지 제약사항을 가지고 있다. 이런 문제들을 해결하기 위하여 서비스에 기반하여 유지보수를 할 수 있는 프로세스의 연구가 필요하다. 본 연구에서는 서비스 기반의 소프트웨어 유지보수 프로세스를 제안한다. 제안하는 프로세스는 소프트웨어 개발과 유지보수 관련 표준인 ISO12207을 기반으로 서비스 기반의 대표적 표준들과 비교한다. 관련연구로 $SM^{MM}$, ITSCMM, ITIL의 활동을 연구하여 유지보수와 관련된 활동들을 찾아내고 ISO 12207의 활동들과 비교하여 서비스 기반의 유지보수 프로세스 활동을 식별한다. 이를 통해 서비스 관리 단계를 제안한다. 서비스 관리 단계는 4개의 활동과 8개의 산출물로 정의하였다. 마지막으로 제안한 프로세스를 일반적인 서비스 수행과정과 비교하여 결과를 검증하였다.