학습효과를 높이기 위한 온라인 강의 콘텐츠 디자인에 관한 연구 - 사이버대학교의 강좌를 중심으로

A study on contents design of online lectures to enhance academic performance -Focused on the classes of Cyber University

  • 배윤선 (한국사이버대학교 디지털디자인학과)
  • 투고 : 2010.08.16
  • 심사 : 2010.09.28
  • 발행 : 2010.09.30

초록

국내에서의 사이버교육에 대한 수요는 점차적으로 늘어나고 있으며 이와 같은 상황에서 학습효과를 높일 수 있는 온라인 강의 콘텐츠 디자인에 관한 연구의 필요성이 제기되고 있다. 본 연구에서는 한국사이버대학교에서 제공되고 있는 기술적 정보 유형에 따른 온라인 강의 콘텐츠의 유형을 파악하고 한국사이버대학교 재학생 1,173명을 대상으로 온라인 설문을 실시하여 가장 선호하는 강의 유형과 가장 교육효과가 높은 강의유형을 조사하였다. 그리고 학생들의 강의 유형에 대한 수강경험이 강의 유형의 선호도에 영향을 주는가를 조사하였으며 강의 콘텐츠의 인터페이스 디자인에 관한 요구사항도 알아보았다. 학생들이 가장 선호하는 강의 유형은 e-Stream+flash의 유형이었으며 멀티미디어형 강의가 학습에 효과적이라고 응답하였다. 대부분의 학생들이 경험해 본 유형의 강의 콘텐츠를 선호하였으며 인터페이스 디자인 측면에서는 왼쪽의 고정메뉴를 선호하였다. 온라인 강의에서 강의 콘텐츠의 충실성 뿐 아니라 학습효과를 높일 수 있는 강의 콘텐츠 디자인도 매우 중요한 요소이다. 국내에서 사이버 교육에 관한 수요가 증가하고 있으므로 학습효과를 높일 수 있는 콘텐츠 디자인에 관한 연구는 앞으로 계속 이루어져야 한다고 생각한다.

The demand for cyber education in Korea is constantly increasing and the need for research on online lecture on contents design that increases the learning effect is rising. In this research, the online lecture contents about the technical information type provided by Korea Cyber University was understood and we researched about the most preferred lecture type and the most effective lecture type in learning among the 1,173 students in Korea Cyber University who participated in this online survey. Also, we analyzed if the students' preference for the lecture type depended on their experience on that lecture type and we studied the students' claims postulated on the interface design of the lecture contents. The most preferred lecture type among students was e-Stream+flash and they answered that multi-media type lectures were the most effective lectures in learning. The majority of the students preferred lecture contents that they have experienced before and preferred the menu on the left side of the page in interface design. Not only the completeness, but the applications in design in lecture contents are also an important factor in online lectures. As the demand for cyber education in Korea is increasing, content design that can increase the academic performance should be further researched.

키워드

참고문헌

  1. Alessi, S. & Trollip, S. ,Computer-based instruction, Englewood Cliffs, 1985.
  2. 정수정, 임걸, 고유정, 심현애, 김경연, "스마트폰의 교육용 어플리케이션 동향분석 및 발전방향 연구", 디지털콘텐츠학회 논문지, 제11권 2호, pp.203-216, 2010.
  3. Zaharias, P., Vassilopoulou, K., & Poulymenakou, A. (2004). Designing Affective-Oriented e-Learning C ourses: An Empirical Study Exploring Quantitative Relations between Usability Attributes and Motivati on to Learn. Paper presented at ED-MEDIA 2004 conference, Lugano,Switzerland.
  4. Alison J Head, Design Wise; A guide for evaluationg the interface design of information resources, Cyberage Books, 1999.
  5. Daniel Saffer, Designing for Interaction:Creating Smart Applications and Clever Devices, Acorn, 2007
  6. Alessi, S. & Trollip, S., Multimedia for Learning: Methods and Development, Allyn & Bacon, 2000
  7. Nielsen, J. (2000). Designing Web Usability: The Practice of Simplicity. New Riders: New York.
  8. Lynch, P.J., and Horton, S. (1999) Interface design for WWW Web Style Guide. Yale Style Manual at http://info.med.yale.edu/caim/manual/interface.htm l
  9. Weston, C., Gandell, T., McApline, L., and Filkenstei n, A. (1999). Designing Instruction for the Context of Online Learning, The Internet and Higher Education Vol.2 Issue 1, October 1999, 35-44 https://doi.org/10.1016/S1096-7516(99)00005-6
  10. Johnson S.,and Aragon S., (2002). An Instructional Strategy Framework for Online Learning Environm ents, in proceedings of World Conference on E-Learning in Corp., Govt., Health., & Higher Ed., Vol. 2002, Issue. 1, 2002, pp. 529-536
  11. Wild, M. and Quinn, C. (1998). Implications of Educ ational Theory for the Design of Instructional Multimedia. British Journal of Educational Technology, 29(1), 73-82. https://doi.org/10.1111/1467-8535.00047
  12. Keller, J.M. (1983). Motivational design of instructio n. In C.M. Reigeluth (Ed.). Instructional design theories and models: An overview of their current status. Hillsdale, NJ: Erlbaum.