Urban-Rural Exchange through Rural-studying Programs in Japan and its Possibility of Application in Korea

일본의 산촌유학을 통한 도농교류의 실태 및 국내적용 가능성 모색

  • Received : 2010.09.20
  • Accepted : 2010.11.30
  • Published : 2010.12.31

Abstract

In recent time, rural-studying programs have emerged as an alternative to promoting exchange between urban and rural areas. The purpose of this research will be to take a look at such exchange activities through the study of cases involving rural areas using its human and material resources. The research will also consider the implications resulting from the possibility of its application in Korea. According to a Japan's rural-studying program, there was a whole family participation and there was cooperation between the school, village and the local government. There are some domestic places that applied this program, but only a few are successfully being implemented. To increase the possibility of successful application, building network systems between rural-studying schools will be vital. So will be the building of critical infrastructure to induce the return to farming and the establishment of assistance institutions. Also, visible assistance towards farms in rural area and conversion of recognition upon exchange activities between urban and rural will be necessary. Legislation of rural-studying program, establishment of local government assistance ordinance and continual education to local inhabitants will be central to the role of central and local government.

최근 도시와 농촌의 현실을 감안하여 서로 상생할 수 있는 하나의 대안으로 산촌유학이 새롭게 부상하고 있다. 본 연구의 목적은 농촌의 인적 물적 자원을 이용한 일본의 산촌유학 사례를 통하여 도농교류실태에 대하여 살펴보고, 시사점을 도출하여 국내 적용 가능성을 알아보는 것이다. 일본의 산촌유학 교육프로그램에는 전체가족이 참여하는 프로그램이 활발하고, 지자체와 마을 그리고 지역학교와의 연계가 잘되어 있다. 현재 산촌유학 프로그램이 우리나라에도 소개되어 실행되는 곳이 있으나 성공하고 있는 사례는 소수에 불과하다. 산촌유학의 성공가능성을 높이기 위해서 는 산촌유학학교간의 네트워크를 구축할 필요가 있고, 귀농을 유도하는 기본적인 인프라 구축과 지원제도 확립에 힘써야 한다. 또한 농가에 대한 하드웨어적인 지원과 도농교류에 대한 인식의 전환이 필요하다. 정부 및 지자체의 역할로는 산촌유학제도의 법제화, 지자체 지원 조례 제정, 지역민에 대한 지속적인 교육 등을 들 수 있다.

Keywords