초록
회전교차로는 신호교차로보다 대형 교통사고, 혼잡비용 및 온실가스 효과를 줄이는 녹색교통체계이다. 본 연구의 목적은 다지 회전교차로의 운영효율을 분석하는데 있다. 이를 위해 본 연구에서는 다지 회전교차로와 신호교차로의 최적의 기하구조를 구축하고, 주도로와 부도로의 진입교통량의 비율을 반영한 분석시나리오를 작성하며, VISSIM을 이용하여 차량당 평균제어지체를 비교 분석하는데 중점을 두고 있다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 총 진입 교통량이 3,500pcph 이하일 때, 5지 1차로와 2차로 모두 회전교차로가 신호교차로보다 효과적으로 분석된다. 둘째, 6지 1차로 교차로일 경우 총 진입교통량이 3,600pcph이하에서 회전교차로가 신호교차로에 비해 효과적이다. 6지 2차로 교차로의 경우엔 회전교차로가 모든 진입교통량 조건에서 신호교차로보다 효과적으로 분석된다.
The roundabout is a green transportation system which reduces the accident, the congestion cost and greenhouse effect. The purpose of the study is to analyze the multi-legged roundabout's efficiency. In pursuing the above, this study gives particular attention to building the optimal network of multi-legged roundabout and intersections, developing the scenarios for analysis reflected by the proportion of entering traffic volume of main and minor roads, and comparatively analyzing the average delay per car using VISSIM. The main results are as follows. First, when the entering traffic volume are less than 3,500pcph, the 5-legged single and double-lane roundabout are all analyzed to be more effective than intersection. Second, when the entering traffic volume are less than 3,600pcph, the 6-legged single-lane roundabout is analyzed to be more effective than intersection. The 6-legged double-lane roundabout is analyzed to be more effective than intersection. The 6-legged double-lane roundabout is analyzed to be more effective than intersection in all cases of entering volume.