DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparison Research on the Expected Satisfaction and Actual Satisfaction on VOC of one General Hospital

서울소재 일개 종합병원의 CRM에 대한 기대만족도와 실제만족도 비교와 VOC활용

  • Ma, Yeon-Ji (Dept of Healthcare Management College of Health science, Korea University) ;
  • Kim, Jeong-Ah (Dept of Healthcare Management College of Health science, Korea University) ;
  • Park, Seung-Woo (Dept of Healthcare Management College of Health science, Korea University) ;
  • Oh, Eun-Hwa (Dept of Healthcare Management College of Health science, Korea University) ;
  • Moon, So-Young (Dept of Healthcare Management College of Health science, Korea University) ;
  • Rhee, Hyun-Sill (Dept of Healthcare Management College of Health science, Korea University)
  • 마연지 (고려대학교 보건과학대학 보건행정학과) ;
  • 김정아 (고려대학교 보건과학대학 보건행정학과) ;
  • 박승우 (고려대학교 보건과학대학 보건행정학과) ;
  • 오은화 (고려대학교 보건과학대학 보건행정학과) ;
  • 문소영 (고려대학교 보건과학대학 보건행정학과) ;
  • 이현실 (고려대학교 보건과학대학 보건행정학과)
  • Received : 2009.11.07
  • Accepted : 2010.03.18
  • Published : 2010.03.31

Abstract

The Korean healthcare industry is rapidly changing along with the competition among hospitals. In the past, hospitals could make profit without designing competitive management strategies. Thus, they did not find importance in listening to customers' voices and identifying their wants. However, nowadays, the increasingly intense competition is encouraging hospitals to seriously consider competitive management strategies and Customer Relationship Management (CRM) activities to gain a competitive advantage and prosper. It tries to compare the expected satisfaction with the satisfaction of out-patient and in-patient and analysis of VOC(Voice of Customer). This survey was done from 27th, April, 2009 to 8th May and each 100 in-patients and out-patients. The paired t-test and descriptive analysis was used to analysis between before and after satisfaction. The result, the replied out-patients were the highest of I.M department, 43% and in-patients, surgery and other department are the highest each 22.0%. Nurses kindness is statistical significant in out-patients. Doctor, Nurse and staff's kindness and rounding service was statistical significant in in-patients. Totally, the satisfaction was lower than expected satisfaction, so the medical care institutions should analyst detailed the patient's satisfaction by VOC.

본 한국 보건산업은 병원들의 경쟁과 함께 급격히 변화하고 있다. 과거에 병원은 경쟁력있는 전략방법없이 이윤을 창출하였다. 게다가 병원은 고객들의 요구와 원하는 것을 중요하게 여기지 않았다. 그러나, 요즈음 점점 심해지는 병원들의 경쟁은 경쟁적인 관리 전략과 고객관계관리를 매우 중요시 다루고 있다. 본 연구는 의료기관을 방문하는 외래환자와 입원환자에 대해서 의료서비스를 받기 전의 기대만족도와 의료서비스를 받은 후의 만족도를 비교하고 VOC에 대한 환자들의 반응을 분석한 후 환자만족도를 높이기 위한 방안을 찾고자 한다. 연구의 방법은 환자의 만족도를 좀 더 자세하게 파악하기 위해 본 연구의 목적에 맞게 개발된 설문지를 외래, 입원환자 각각 100명을 조사하였으며 분석은 의료서비스의 전, 후의 만족도 비교이므로 Paired - Test와 기술통계등을 이용하였다. 연구결과 외래환자는 간호사의 친절도에서만 만족도의차이가 통계적으로 유의한 것으로 나왔으나 입원환자의 경우 의료진과 직원의 친절도 그리고 회진서비스에서 만족도의 차이가 통계적으로 유의한 것으로 나왔다. 따라서, 조사된 입원, 외래환자 만족도 항목 중 의료서비스관련 만족도에 차이를 보이고 있으므로 그에 대한 좀 더 상세한 분석과 대책 방안 강구를 위해 VOC 를 지속적으로 발전 활용하는 것이 환자만족도를 높이고 그에 따른 의료기관의 경영효율화를 높이는데 매우 도움이 클 것으로 사료된다.

Keywords

References

  1. 황은미. 병원서비스에 대한 환자만족도 조사연구, 대구한의대 보건대학원, 2003.
  2. 한선자. "환자만족도와 마케팅전략 : S 대학부속 한방병원을 중심으로", 연세대 보건환경대학원, 2007.
  3. 강형미. "한방병원 입원 환자 및 보호자의 의료서비스 만족도 : 일개 대학 부속 한방병원 뇌졸중 환자 및 보호자를 중심으로", 경희대 행정대학원, 2004.
  4. 채유미, 이선희, 최귀선. "국내의료기관의 질향상 사업주제", 한국의료QA학회지, 제8권 제2호, pp.232-243. 2001
  5. 배명주. "병원급식 서비스에 대한 환자의 만족도 조사 : 대구, 경북 중심으로", 영남대 환경보건대학원, 2005.
  6. 조경배. "한방병원고객의 e-CRM 서비스 중요도 인식이 고객만족에 미치는 영향", 대전대 대학원, 2006.
  7. 이소영. 대학병원 의료서비스 품질이 환자만족도 및 재이용의도에 미치는 영향에 관한 연구. 경상대 경영대학원, 2006.
  8. 윤종록, 장재식, 문상준, "의료서비스 질이 환자만족과 병원 재이용 의사에 미치는 영행에 관한 연구", 인적자원개발연구, 제11권 제2호, pp.133-162, 2008.