지리 교육의 미래를 위한 구도 설정

Creating the Frame for the Future of Geography Education in Korea

  • 권정화 (한국교원대학교 지리교육과)
  • Kwon, Jung-Hwa (Department of Geography Education, Korea National University of Education)
  • 투고 : 2010.12.01
  • 심사 : 2010.12.21
  • 발행 : 2010.12.31

초록

지리교육은 지난 한 세기 동안 한국 사회의 근대 국민 교육에 지대한 기여를 하였으나 최근 위기에 직면해 있다. 본고에서는 당면한 지리교육의 위기에 대처하기 위하여 정보 양식이라는 측면에서 사회 변화의 교육적 함의를 고찰하였다. 최근 논의되는 지식의 성격 변화에 부응하여 청소년 문화를 배려한 정서 중심의 지리교육이라는 방향을 제시하였다. 그러나 현실적으로는 국민정서의 측면을 무시할 수 없기 때문에 국토학, 주택정의론, 지역학 등의 과목 주제를 중심으로 내용을 구성하면서 정체성 형성에 기여하기 위한 교육적 차원을 강화하는 방향을 제안하였다.

The geography education in korea has contributed to citizenship education since the late 19th century. But today geography has seen crisis in the school curriculum. In order to overcome this crisis we investigate educational implication of social change. Based on M. Poster's theory of mode of information, we examine changing nature of knowledge and its implication on school. These aspects ret1ect teenager culture and emotional aspect of geography education. However we needs support from the national ethos. We suggest a few directions of geography education, contribution of cultural landscape to korean identity, housing and land justice, future cities, geopolitics and culture area.

키워드

참고문헌

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