Meaning and Realization of the Socratic Method - Application to Teaching-Learning of Complex Natural Exponential Function -

소크라테스 방법의 의의와 실천 - 복소지수함수의 교수.학습에의 적용 -

  • Received : 2010.06.09
  • Accepted : 2010.11.08
  • Published : 2010.11.30

Abstract

In this paper we discuss the Socratic method from the aspects of subject education and examine the meaning of the method in mathematics education that is the most suitable subject for the realization of the Socratic method. In addition, as a realization of the Socratic method, we conducted a teaching-learning experiment of complex natural exponential function with a 2nd year college student. The results of the experiment are analyzed with the intention of improving instruction of the complex analysis that is one of the college mathematics courses.

Keywords

References

  1. 강문봉 (1993). Lakatos의 수리철학의 교육적 연구, 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  2. 김안중 (1982). 메논의 요약 및 해설, 한국교육, 9(1).
  3. 김안중 (1993). 교육을 보는 눈이 달라져야 한다, 교육개발 통권, 84.
  4. 김안중 (1995). 교사가 빠진 교육개혁, 교육개발 통권, 96.
  5. 김연식.정영옥 (1997). Freudenthal의 수학화 학습-지도론 연구, 수학교육학연구, 7(2), 1-23.
  6. 김영래 (2003). 칸트의 교육이론, 서울; 학지사.
  7. 김용인 (2007). 복소함수론 강의, 서울: 경문사
  8. 김웅태.박한식.우정호 (2007). 수학교육학개론, 서울대학교 출판부.
  9. 김재우.오원근 (2002). 소집단 토론이 결합된 소크라테스 질문법을 통한 물리학습 지도 모형, Sae Mulli, 45(4), p.229-236.
  10. 이강서 역, G. Martin (2004). 세 현인 이야기 1: 대화의 철학 소크라테스, 경기도 파주시: 한길사.
  11. 이동환 (2008). 기하학적 측면에서 복소수의 지도가능성 고찰, 수학교육학연구, 18(1), 51-62.
  12. 이홍우 (1978). 지식의 구조와 교파, 경기도 파주시: 교육 과학사.
  13. 이홍우 역, W. Boyd (1996). 서양교육사, 경기도 파주시: 교육과학사.
  14. 이홍우 역, J. Bruner (2002). 교육의 과정, 교육신서 5, 서울: 배영사.
  15. 주미경.권오남 (2003). 학생들의 미분방정식 개념에 대한 수학적 은유의 분석: 개념적 모델의 이중성에 대한 사회문화적 관점, 학교수학, 5(1), 135-149.
  16. 황혜정.나귀수.최승현.박경미.임재훈.서동엽 (2007). 수학교육학신론, 서울: 문음사.
  17. H. Freudenthal (1993). Thought on Teaching mechanics: Didactical Phenomenology of the Concept of Force, Educational Studies in Mathematics 25, 71-87. https://doi.org/10.1007/BF01274103
  18. P. Mendez (2001). A History of Mathematical Dialogue in Textbooks and Classrooms, The Mathematics Teacher 94(3), 170-173.
  19. L. Nelson (1949). 'The Socratic Method', Socratic Method and Critical Philosophy: Selected Essays, New York: Dover Publications.
  20. G. Polya (1987). On learning, teaching and learning teaching, In F. R. Curcio (ed), Teaching and Learning: A Problem-Solving Focus, Reston, VA: NCTM.
  21. A. Whitehead (1951). The aims of education, The MacMillian Company, New York. Company, New York.