Abstract
In this paper, we propose a new expert system for close combat in military war game model for training. Simulation logic for damage assesment is one of the main simulation functions in military war game. In Changcho 21's model which is the war game model for Republic of Korea Army corps and division, the main function of close combat's damage assessment has not been calculated by Changcho 21's model, but by COBRA which was made by US Army and has been the expert system for close combat. Results which were calculated in COBRA were sent to Changcho 21's model through a cable network. And Changcho 21's model finally calculated the value of damage assessment with the results. In this paper, we develop an new expert system for close combat using decision tree. The experimental results show that the proposed expert system has similar performance to COBRA and has less computing complexity. And it can substitute for COBRA and be applicable to battlefield.
본 논문에서는 훈련용 워게임모델의 근접전투 피해평가를 위한 새로운 근접전투전문가시스템을 제안하였다. 군에서 사용하고 있는 워게임모델에서 피해평가 모의논리는 아주 중요한 모의가능이다. 현재, 육군의 군사단급 워게임모델인 창조21 모델에서는 근접전투 피해평가의 핵심기능이 창조21 모델에서 계산되지 않고, 공개소스와 내부논리를 알 수 없는 미군에서 제작한 근접전투전문가시스템(일명 COBRA)에서 별도로 계산되고, 이 결과가 네트워크를 통해 창조21 모델로 전송되어 근접전투에 대한 피해평가가 이루어진다. 본 논문에서는 COBRA를 대체할 수 있는 근접전투전문가시스템을 의사결정나무를 이용해서 제안하였다. 제안하는 시스템은 실험결과 COBRA와 유사한 성능을 보였고, 시스템의 계산량이 적었고 군사작전 상황에 적합하였다.