Iconological Interpretation of Makeup depicted in Alexander McQueen's Collection

Alexander McQueen 컬렉션에 표현된 메이크업의 도상학적 해석

  • Kim, Hyun-Mi (Dept. of Clothing & Textiles, Jeju National University) ;
  • Kim, Sook-Hyun (Fashion Merchandising & Marketing College of Business, Johnson & Wales University) ;
  • Jang, Ae-Ran (Dept. of Clothing & Textiles, Jeju National University)
  • Received : 2010.09.01
  • Accepted : 2010.11.11
  • Published : 2010.12.31

Abstract

The purpose of the research is to develop a systematic model to interpret makeup signs through a case analysis of makeup shown in Alexander McQueen's ready-to-wear collections from 2001 to 2010 and to prove an importance of makeup as a communication medium to deliver social and cultural values. This research employed Panofsky's Iconology theory to analyze data. This theory consists of three steps to interpret the meaning of a work: (1) pre-iconographical description, (2) iconographical analysis, and (3) iconological interpretation. Alexander McQueen's makeup was analyzed with the three steps in order. As a result of the pre-iconographical description step, makeup styles (icons) in his collections are identified which are Egyptian style, Gothic style, Androgynous style, Victorian style, Fantasia style, and Futuristic variant style. The iconographical analysis step identified that the elements used in his makeup are inspired by his identity and life. In the final step of iconological interpretation, the researcher concluded that Alexander McQueen's makeup expresses social, cultural, and aesthetical value of the time period when the collection was created. His makeup shows postmodernism that accepts a diversity of views (the pluralism) and humanism, romantic narcissism that is his personality trait, and avant-garde that pursues a new, creative aesthetics.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 제주대학교

References

  1. Welters, L., & Lilethun, A. (2007). The Fashioned Reader. Oxford.New York: Berg., p. xx.
  2. Barthes, R. (2005). The Language of Fashion. trans. Andy Stafford, Oxford.New York: Berg.
  3. Barthes, R. (1972). Mythologies. trans. Annette Lavers. New York: Hill and Wang.
  4. 김민자 (2004). 복식미학 강의 I. 서울: 교문사, p. 159.
  5. 김현미, 장애란 (2009). Christian Dior 패션메이크업의 기호적 해석-모리스의 이론을 중심으로. 복식, 59(3), p. 15.
  6. 김치수, 김성도, 박인철, 박일우 (2002). 현대기호학의 발전. 서울: 서울대학교출판부, p. 33.
  7. 김경용 (1994). 기호학이란 무엇인가. 서울: 민음사, pp. 40-42.
  8. Crow, D. (2003). Visible Signs. New York: Watson-Guptill. 박영원 역 (2005). 기호학으로 읽는 시각 디자인. 서울: 안그라픽스, p. 58.
  9. Morris, C. W. (1946). Signs, Language and Behavior. New York: Prentice-Hall Inc., pp. 194-195.
  10. Panofsky, E. (1972). Studies in Iconology: Humanistic Theme in the art of the Renaissance. Oxford: Westview Press, 이한순 역 (2002). 도상해석학 연구. 서울; 시공사, p. 3.
  11. 김민자 (2004). 복식미학 강의 I. 서울: 교문사, p. 89.
  12. Kaemmerrling, E. (1973). Ikonographie und Ikonologie: Theorien Entwickung, Probleme. 노성두, 박지형, 송혜영, 홍진경 역 (1997). 도상학과 도상해석학. 서울: 사계절, p. 4.
  13. Kaemmerrling, E. (1973). Ikonographie und Ikonologie: Theorien Entwickung, Probleme. 노성두, 박지형, 송혜영, 홍진경 역 (1997). 도상학과 도상해석학. 서울: 사계절, p. 71.
  14. 김민자 (2004). 복식미학 강의 I. 서울: 교문사. 앞의 책, p. 90.
  15. 이한순 역 (2002). 도상해석학 연구. 서울; 시공사, pp. 26-42.
  16. Barthes, R. (1972). Mythologies. trans. Annette Lavers. New York: Hill and Wang, p. 113.
  17. Collezioni danna, No.82, Italy; ZanfiEditori, p. 39
  18. Collezioni danna, No.82, Italy; ZanfiEditori, p. 87
  19. Collezioni danna, No. 79, Italy; Zanfi-Editori, p. 42
  20. Collezioni danna, No. 79, Italy; Zanfi-Editori, p. 63
  21. Alexander Mc-Queen Ready-to-Wear Collection Online. 자료검색일 2010. 2 14, 자료출처 http://www.style.com
  22. Cosio, R. & Robins, C. (2000). The Eyebrow. 허준, 김광숙, 신석영 (2005). 눈썹의 역사. 서울: 동서문화, p. 2.
  23. Mower, S. (2007. 3. 2). Alexander McQueen 2007 Fall Ready-to-Wear Collection Review. 자료검색일 2010. 2. 14, 자료출처 http://www.style.com
  24. 가재창 (1995). 패션디자이너 199-1권. 서울: 정은도서, p. 43.
  25. 한보라 (2007). 메이크업에 나타난 고스 스타일 특성에 관한 연구-2002-2006년 파리 컬렉션을 중심으로. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 37.
  26. 김경순, 김미애, 박성희, 오인영 (2000). Make-up II. 서울: 청구문화사, p.15.
  27. 김경순, 김미애, 박성희, 오인영 (2000). Make-up II. 서울: 청구문화사, p. 14.
  28. Bolton, A., (2006). Anglomania: Tradition and Transgression in British Fashion, The Metropolitan Museum of Art, New York, p. 17.
  29. Mancinelli, A. (2003). interview with Alexander McQueen. 자료검색일 2010. 2. 13, 자료출처 http://blog.naver.com/2dun
  30. 박은경, 정현숙 (2006). 현대패션에 표현된 Goth 스타일 연구. 복식, 55(6), p. 169.
  31. 김혜경 (2007). 패션 트렌드와 이미지. 경기: 교문사, p. 198.
  32. Mower, S. (2004. 10. 8). Alexander McQueen 2005 Spring Ready-to-Wear Collection Review. 자료검색일 2010. 2. 14, 자료출처 http://www.style.com
  33. Cosio, R. & Robins, C. (2000). The Eyebrow. 허준, 김광숙, 신석영 (2005). 눈썹의 역사. 서울: 동서문화, pp. 20-21.
  34. Mower, S. (2008. 2. 29). Alexander McQueen 2008 Fall Ready-to-Wear Collection Review. 자료검색일 2010. 2. 14, 자료출처 http://www.style.com
  35. 이지선 (2007). 현대 패션에 나타난 앵글로마니아 특성연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 3.
  36. Mower, S. (2007. 10. 6). Alexander McQueen 2008 Spring Ready-to-Wear Collection Review. 자료검색일 2010. 2. 14, 자료출처 http://www.style.com
  37. Feldman, E. B. The Structure of Art in Art as Image and Idea. Prenyice-Hall. 김춘일 역 (1990). 미술의 구조적 이해. 서울: 열화당, p. 94.
  38. 엄숙희, 김문숙 (2000). 현대복식의 패러다임-압방가르드의 특성을 중심으로. 서울: 경춘사.
  39. 황성림 (2003). 페르낭 크노프 미술세계에 나타난 나르시스적 자아탐구. 영남대학교 석사학위논문.
  40. 이동용 (2001). 나르시스, 그리고 나르시시즘: 릴케시 분석. 서울: 책읽는 사람들, p. 69.
  41. Mower, S. (2008. 10. 3). Alexander McQueen 2009 Spring Ready-to-Wear Collection Review. 자료검색일 2010. 2. 14, 자료출처 http://www.style.com
  42. Mower, S. (2009. 10. 6). Alexander McQueen 2010 Spring Ready-to-Wear Collection Review. 자료검색일 2010. 2. 14, 자료출처 http://www.style.com
  43. 김선영 (2008). 알렉산더 맥퀸 작품의 그로테스크적 특성. 복식, 58(8), p. 114.
  44. 임수정 (2003). 포스트모던 패미니즘 패션의 여성이미지에 관한 연구. 성균관대학교 대학원 석사학위논문, p. 82.