Packet scheduling algorithm of increasing of fairness according to traffic characteristics in HSDPA

고속무선통신에서 트래픽 특성에 따른 공평성 증대를 위한 패킷 스케줄링 알고리즘

  • 이승환 (영남대학교 지역혁신센터) ;
  • 이명섭 (영남이공대학 컴퓨터정보계열)
  • Received : 2010.04.19
  • Accepted : 2010.09.13
  • Published : 2010.11.30

Abstract

In this paper, we propose a packet scheduling algorithm that assigns different number of HS-PDSCH(High Speed Primary Downlink Shared Channel) to the service user according to the received signal to interference ratio of CPICH(Common Pilot Channel) and to the traffic characteristics. Assigned channel number is determined by the signal to interference ratio level from CPICH. The highest signal to interference ratio user gets the number of channels based on the signal to interference ratio table and the remained channels are assigned to the other level users. Therefore the proposed scheme can provide the similar maximum service throughput and higher fairness than existing scheduling algorithm. Simulation results show that our algorithm can provide the similar maximum service throughput and higher fairness than MAX C/I algorithm and can also support the higher service throughput than proportional fairness scheme.

본 논문에서는 고속무선통신시스템에서 트래픽 특성과 CPICH(common pilot channel)에서의 수신 신호대 간섭 전력비를 기반으로 유동적으로 채널을 할당하는 스케줄링 기법을 제안한다. 제안 알고리즘에서 사용자에게 할당되는 채널수는 CPICH에서 측정된 신호대간섭 전력비 값에 매겨진 등급에 따라 다른 수의 채널이 사용자에게 할당되며, 이때 남는 가용 채널을 두 번째 등급을 가지는 사용자에게 할당하는 방식이다. 따라서 기존 알고리즘과 유사하게 시스템의 전송 수율을 유지하면서 보다 많은 사용자에게 서비스를 제공하여 공평성을 향상시키는 기법이다. 실험에서 MAX C/I 알고리즘에 비해 전송률은 조금 낮지만 채널의 효율적 분배인 공평성에서는 높은 성능을 보였으며, 비례공정 알고리즘에 비해 높은 전송 수율을 보였다.

Keywords

References

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