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Reduction Effect of Moment of Steel Composite Bridge according to Camber Control in Middle Support

중간지점부의 캠버 조정에 따른 강합성교의 모멘트저감 효과

  • Kim, Kyoung-Nam (School of Civil Engineering, Chungbuk National University) ;
  • Lee, Seong-Haeng (School of Civil and Environmental Engineering, Pusan National University) ;
  • Hahm, Hyung-Gil (School of Civil and Environmental Engineering, Pusan National University)
  • 김경남 (충북대학교 토목공학부) ;
  • 이성행 (부산대학교 사회환경시스템공학부) ;
  • 함형길 (부산대학교 사회환경시스템공학부)
  • Published : 2010.02.28

Abstract

In this study, both an experimental test and a time history analysis with 3D modeling were performed to verify the structural analysis model in a 2-span two girder bridge of high speed railway, which was under constructed according to the ballast load of track structure. In the basis of the structural analysis model, the analysis of construction step was carried out to investigate the reduction effect of moment in middle support of the bridge which has initial prestressing force according to camber control. The initial prestressing force of proper level was calculated, and then the reduction of moment for economical bridge section was studied. Finally, a bridge analysis method was presented for an economical and efficient design in steel composite bridge.

본 연구에서는 구조해석 모델링의 적합성을 평가하기 위하여, 고속철도상의 2주형 거더교에서 KTX 시험 활하중에 의한 동적 거동에 대한 계측과 3D 모델링을 통한 시간이력해석이 수행된다. 이를 바탕으로 중앙지점부 캠버조정을 통한 프리스트레스가 도입된 대상 교량에서 지점부의 모멘트저감 효과의 검토를 위하여, 시공단계 해석이 수행되며, 장기거동에 대한 응력손실까지 고려된다. 적정수준의 초기 도입력을 산정하여 경제적인 교량단면을 위한 모멘트 저감 방법이 연구된다. 최종적으로 교량 단면을 보다 효율적으로 사용할 수 있는 경제적인 교량 설계방법을 제시한다.

Keywords

References

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