Abstract
MiTS Communication Protocol is a standard for the integrated processing and exchange of information on shipboard. It is specified in the form of state transitions as normal communication protocols. The design and implementation of such communication protocol require huge amount effort and time. To alleviate such burden, some systematic methodologies need to be devised. The design pattern may be the most adoptable one. This paper describes an object-oriented design and C++ implementation of MiTS Communication Protocol by adopting such methodology.
MiTS 통신 프로토콜은 선박에서 발생하는 다양한 정보의 통합 처리 및 교환을 위하여 제안된 표준이다. 일반적인 통신 프로토콜과 유사하게 MiTS 통신 프로토콜도 상태 천이로 명세되어 있다. 이러한 통신 프로토콜의 구현에는 많은 노력과 시간이 필요하므로, 이를 경감할 수 있는 체계적인 설계 및 구현 방법이 요구된다. 이러한 요구에 적합한 방법론으로 디자인 패턴을 들 수 있다. 본 논문에서는 이러한 디자인 패턴을 적용하여 MiTS 통신 프로토콜을 객체지향적으로 설계하고 C++로 구현한 결과에 대하여 기술한다.