지역문화상품 개발을 위한 가야유물의 조형성 연구

A study on the plasticity of Gaya relice for the development of local cultural goods

  • Song, Mi-Jung (Dept. of Clothing and Textiles, Changwon National University) ;
  • Park, Hye-Won (Dept. of Clothing and Textiles, Changwon National University)
  • 투고 : 2010.05.10
  • 심사 : 2010.07.05
  • 발행 : 2010.12.30

초록

Culture means a lifestyle realizing a definite object or ideal. Each local special culture is enormous in value as a local culture inheritance. If it is developed a local culture products representing local culture, it can perform an important role on one of the strategies for revitalizing local economy. One of the typical cultures in Kyung-Nam is the Gaya culture. The most characteristic of the Gaya culture is powerful iron culture and lots of cultural properties have been founding as relics. Judging from a lot of iron relics, we can figure out a high level of iron manufacturing technology. I studied focussing on the plasticity of Gaya relics and collected base materials for developing local cultural goods, using the motif of Gaya culture with excellent aesthetic consciousness. I classfied Gaya relics into a crown style, jewelry, harnessry, weapons, armor, earthenware, and considered its characteristic of the plastic arts, based on the preceding studies and document data. There exists natural, moderate, polished, indigenous, simple, rhythmical, delicate, florid, technical, symbolical, strong, diverse, naive beauty in the plastic characteristic of Gaya relics. Gaya culture with the special excellence of aesthetic resources, is worthy enough to be recreated as local cultural goods. Variable and special cultural fashion-products with the distinctive feature of Gaya culture need to be developed without delay.

키워드

참고문헌

  1. 권주현(1998), "가야문화사 연구", 계명대학교 박사학위논문, p.1.
  2. 변성태, 김판채(2009), "가야 유물을 응용한 문화상품 디자인 개발", 한국공예농촌, 12(1), p.83.
  3. 김태식(2006), "삼국시대, 사국시대", 역사비평, 74, p.292.
  4. 문창로(2002), "가야사 연구의 흐름과 교과서 서술 검토", 북악사론, 9, p.35.
  5. 김태식(2006), "삼국시대, 사국시대", 역사비평, 74, p.291.
  6. "'가야역사테마파크 조성' 본격 착수", (2009, 09. 03), 뉴시스, 자료검색일 2010. 04. 29, 자료출처 http://gnnews.co.kr
  7. 안일훈(2001), "가야지역 문화상품 디자인 개발에 관한 연구", 가야대학교 논문집, 10, p.5.
  8. 김태식(2009), "가야의 문화와 역사", 시안, 12(1), p.21.
  9. 안일훈(2001), "가야지역 문화상품 디자인 개발에 관한 연구", 가야대학교 논문집, 10, p.5.
  10. 문창로(2002), "가야사 연구의 흐름과 교과서 서술 검토", 북악사론, 9, p.36.
  11. 김태식(2009), "가야의 문화와 역사", 시안, 12(1), p.15.
  12. 백승충(2008), "가야문화권의 성립과 그 의미", 영남학, 2008(13), p.101.
  13. 권주현(1998), "가야문화사 연구", 계명대학교 박사학위논문, p.1.
  14. 백승충(2008), "가야문화권의 성립과 그 의미", 영남학, 2008(13), p.101.
  15. 신경철(2003), "가야, 가야문화", 대한용접학회 특별강연 및 학술발표대회 개요집, p.16.
  16. 김태식(2009), "가야의 문화와 역사", 시안, 12(1), p.15.
  17. 노중국(2006), "대가야 문화의 특징", 대가야학술총서, 3. p.23.
  18. 권주현(1998), "가야문화사 연구", 계명대학교 박사학위논문, p.186.
  19. 권주현(1998), "가야문화사 연구", 계명대학교 박사학위논문, p.188-189.
  20. 김연학(1979), "가야토기", 역사와 세계, 3, p.173.
  21. 송계현(2002. 09), "가야문화와 복식 유물", 한복문화학회 2002년도 추계학술대회, p.8.
  22. 노중국(2006), "대가야 문화의 특징", 대가야학술총서, 3. p.38.
  23. 박경희(2006), "고구려 고분벽화에 나타난 토기의 심미의식에 관한 연구", 동양예술, 11, p.70.
  24. 송계현(2002. 09), "가야문화와 복식 유물", 한복문화학회 2002년도 추계학술대회, p.9.
  25. 홍보식(2006), "한반도 남부지역의 왜계 요소", 한국고대사연구, 44, p.24.
  26. 김태식(2009), "가야의 문화와 역사", 시안, 12(1), p.17.
  27. 대성동고분박물관(편)(2005), 금관가야의 대외교류, pp.61-67.
  28. 권주현(1998), "가야문화사 연구", 계명대학교 박사학위논문, p.194.
  29. 원종하(2008), "가야문화 축제의 발전 방안", 인제논집, 23(1), p.187.
  30. "김해가야문화축제 개막. 가야인의 삶 속으로" (2010. 04. 28), 연합뉴스, 자료검색일 2010. 04. 30, 자료출처 http://www.yonhapnews.co.kr
  31. "가야역사테마파크 조성사업 상량식", (2009. 11. 27), 시정소식, 자료검색일 2010. 02. 02, 자료출처 http://my.gimhae.go.kr
  32. "김해 '가야역사테마파크' 기공", (2009. 04. 08), 연합뉴스, 자료검색일 2010. 02. 23, 자료출처 http://news.naver.com
  33. 엄경호, 김진우(2001), "가야문화권 관광홍보전략 수립을 위한 인지도 조사", 가야대학교 논문집, 10, p.3.
  34. 원종하(2008), "가야문화 축제의 발전 방안", 인제논집, 23(1), p.196-197.
  35. 안일훈(2006), "가야 유물을 응용한 주얼리 상품 개발과 CAD/CAM의 활용방안에 관한 연구", 동신대학교 박사학위 논문.
  36. 안일훈, 김판채(2004), "CAD/CAM을 이용한 가야유물문양의 문화상품 개발", 한국공예농촌. 7(1), pp.65-84.
  37. 안일훈(2001), "가야지역 문화상품 디자인 개발에 관한 연구", 가야대학교 논문집, 10, p.5.
  38. 변성태, 김판채(2009), "가야 유물을 응용한 문화상품 디자인 개발", 한국공예농촌, 12(1), p.83.
  39. "왕도김해, 가야국왕의 예물을 디자인", (2010. 04. 13), 연합뉴스, 자료검색일 2010. 04. 29, 자료출처 http://media.daum.net
  40. 이인숙(1988), "가야시대 장신구 양식고", 동아시아문화연구, 14, p.30.
  41. 이난영(2000), 한국 고대의 금속공예, 서울대학교 출판부, p.106.
  42. 이난영(2000), 한국 고대의 금속공예, 서울대학교 출판부, p.106.
  43. 이인숙(1988), "가야시대 장신구 양식고", 동아시아문화연구, 14, p.58.
  44. 이인숙(1988), "가야시대 장신구 양식고", 동아시아문화연구, 14, p.54.
  45. 송계현(2002. 09), "가야문화와 복식 유물", 한복문화학회 2002년도 추계학술대회, p.10.
  46. 김종식(2002), "삼국시대 장신구의 고찰을 통한 조형성 연구", 진주산업대학교 논문집, 11, p.41.
  47. 김종식, 김판채(2003), "삼국시대 이식의 조형성 연구", 한국농촌공예, 6(2), pp.67-68.
  48. 이정은(2007), "가야이식의 조형성 연구", 기초조형학 연구, 8(4), p.529.
  49. 이정은(2007), "가야이식의 조형성 연구", 기초조형학 연구, 8(4), p.523-529.
  50. 이인숙(1988), "가야시대 장신구 양식고", 동아시아문화연구, 14, p.55.
  51. "철의 왕국 가야 공식홈페이지", 자료검색일 2010. 02 10, 자료출처 http://www.gayasa.net
  52. 김문자(1997), "가야지역 출토 장신구에 대한 연구", 지역사회개발, 9, p.192.
  53. 금관가야의 대외교류(대성동고분박물관, 2005), pp.53-54.
  54. "철의 왕국 가야 공식홈페이지", 자료검색일 2010. 02 10, 자료출처 http://www.gayasa.net
  55. 안일훈, 김판채(2004), "CAD/CAM을 이용한 가야유물문양의 문화상품 개발", 한국공예농촌. 7(1), pp.9-10.
  56. "철의 왕국 가야 공식홈페이지", 자료검색일 2010. 02 10, 자료출처 http://www.gayasa.net
  57. "호암미술관 공식홈페이지", 자료검색일 2010. 02. 10, 자료출처 http://hoam.samsungfoundation.org
  58. 대성동고분박물관(편)(2003), 대성동 고분박물관 전시 안내 도록, p.60.
  59. 송계현(2002. 09), "가야문화와 복식 유물", 한복문화학회 2002년도 추계학술대회, p.11.
  60. 안일훈, 김판채(2004), "CAD/CAM을 이용한 가야유물문양의 문화상품 개발", 한국공예농촌. 7(1), pp.11.
  61. 송계현(2000), "가야의 금동장식 갑주에 대하여", 인문연구논집, 5(4), pp.297-318.
  62. 통천문화사(편)(2008), 국립김해박물관, p.206.
  63. 하영조(2007), "한국의 고대 삼국시대의 황금 장신구조형에 대한 연구", 역사와 사회, 37, p.72.
  64. 대성동고분박물관(편)(2003), 대성동 고분박물관 전시 안내 도록, p.52.
  65. 통천문화사(편)(2008), 국립김해박물관, p.247.
  66. 류기정(1999), "가야 이형토기의 조형적 특성 연구", 동아대학교 교육대학원 석사학위논문, pp.1-2.
  67. 대성동고분박물관(편)(2003), 대성동 고분박물관 전시 안내 도록, p.66
  68. 박경희(2006), "고구려 고분벽화에 나타난 토기의 심미의식에 관한 연구", 동양예술, 11, p.72.