A Study on the Effect of Life Satisfaction of Customers on Their Quality of Life in the Food Service Industry

외식업체 이용 고객의 생활 만족이 삶의 질에 미치는 영향에 관한 연구 - 부산 지역 외식업체 이용 고객을 중심으로 -

  • 장병주 (영산대학교 호텔경영학과) ;
  • 윤대균 (세경대학 호텔카지노경영학과)
  • Received : 2010.05.18
  • Accepted : 2010.12.01
  • Published : 2010.12.31

Abstract

This study examines life satisfaction of restaurant customers in Busan and their quality of life in order to verify the causal relationship of two variables. A survey was conducted from restaurant customers in Busan from on April 1st to April 30th, 2010 for an empirical analysis. Three hundred and sixteen questionnaires were selected as a valid sample for a demonstration analysis. The summary of this study is as follows: First, fife satisfaction have a positive influence on the quality of life such as personal growth, self acceptance, and independence. However, autonomy factor is rejected. Second, there is no difference in fife satisfaction by gender and education. Third, there is no difference in quality of fife by gender and education except for self acceptance factor.

본 연구는 부산 지역 외식업체를 이용하는 고객의 생활 만족과 삶의 질에 관한 연구이고, 두 변수의 인과관계를 검증하기 위하여 수행되었다. 실증분석을 위한 설문조사는 부산 지역 외식업체를 이용하는 고객을 대상으로 하였으며, 조사 기간은 2010년 4월 1일에서 30일까지 실시되었다. 실증분석을 하기 위하여 사용된 유효표본은 316부이다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 생활 만족이 삶의 질에 유의한 영향을 미칠 것이라는 가설의 검정 결과, 생활 만족은 삶의 질에 3개의 요인(개인적 성장, 자아 수용, 자주성 요인)에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 자율성요인에는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 성별과 교육에 따라서는 생활 만족에 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 삶의 질의 자아 수용 요인을 제외하고 성별과 교육에 따라서도 삶의 질에는 차이가 없는 것으로 나타났다.

Keywords