Kindergarten Children's Emotional Intelligence and Their Giftedness

유아의 정서지능과 영재성의 성별 차이 및 관계 분석

  • Received : 2010.11.08
  • Accepted : 2010.12.15
  • Published : 2010.12.31

Abstract

The purpose of this study was to examine the gender differences in children's emotional intelligence or their giftedness, and to investigate the relationship between children's emotional intelligence and their giftedness. Subjects were 268 5-year-old kindergarten children who were composed of 131 male children and 137 female children. The collected data were analyzed by using t-test, Pearson's correlation, and multiple regression. The major results of this study were as follows: First, female children showed higher emotional intelligence than male children. Second, there was no signifiant difference between male children and female children in their giftedness. Third, controlling for children's IQ, utilization of emotion, appraisal and expression of self-emotion, and relationship with peers were predictable variables of children's giftedness. Among the subareas of emotional intellignece, utilization of emotion was the most important predictor in explaining children's giftedness. The results showed that there was significant relationship between children's emotional intelligence and their giftedness.

본 연구에서는 유아의 정서지능과 영재성이 유아의 성별에 따라 차이를 나타내는지를 살펴보고 유아의 정서지능이 유아의 영재성과 어떠한 관계가 있는지를 분석하였다. 본 연구는 유치원에 재원중인 5세 유아 268명을 연구대상으로 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 정서지능이 성별에 따라 차이가 있는지를 살펴본 결과, 유아의 정서지능은 성별에 따라 유의미한 차이가 있었다. 여아의 정서지능은 남아의 정서지능보다 높은 것으로 나타나났다. 둘째, 유아의 영재성이 성별에 따라 차이가 있는지를 살펴본 결과, 유아의 영재성은 성별에 따라 유의미한 차이가 없었다. 셋째, 유아의 정서지능과 유아의 영재성의 관계를 살펴본 결과, IQ뿐 아니라 유아의 정서지능의 하위변인 중 자기정서의 이용, 자기정서의 인식 및 표현, 또래와의 관계가 유아의 영재성을 예언하는 변인들로 나타났다. 특히 유아의 자기정서의 이용은 유아의 영재성을 예언하는 중요한 변인이었다. 이는 유아의 영재성은 유아가 높은 성취를 위해서 스스로를 동기화하고 인내심을 가지며 노력하는 것과 관련성이 있음을 시사하는 것이다.

Keywords

References

  1. 강세미 (2007). 만 3세 유아의 정서지능과 유치원 적응간의 관계. 석사학위논문. 이화여자대학교.
  2. 강지수 (2003). 어머니의 양육태도와 유아 정서지능과의 관계 연구. 석사학위논문. 인제대학교.
  3. 김경희, 김경회 (1999). 유아정서지능의 구인타당화 연구. 한국심리학회지: 발달, 12(1), 25-38.
  4. 문수백, 변창진 (1997). 한국판 K-ABC: 실시.채점요강. 서울: 학지사.
  5. 배문주 (2005). 부모의 양육태도 및 양육태도 일치에 따른 유아의 정서지능. 석사학위논문. 이화여자대학교 교육대학원.
  6. 백상수, 황윤세 (2010). 유아 영재성 관련 변인의 구조 분석. 한국영유아보육학, 63, 203-225.
  7. 손지향, 이순복 (2009). 유아의 영재성과 또래유능성 및 자아지각과의 관계. 대한가정학회지, 47(5), 1-11.
  8. 송삼미 (2008). 어머니의 양육태도와 유아의 정서지능과의 관계. 석사학위논문. 인제대학교 교육대학원 .
  9. 신현숙 (2003). 영재청소년의 개인적 특성과 완벽주의 성향간의 관계. 박사학위논문. 건국대학교.
  10. 유연옥 (2002). 유아영재의 특성과 유아영재 교육프로그램의 방향모색. 아동교육, 11(2), 93-114.
  11. 이경민 (2006). 유아의 지능, 감성지능, 창의성의 관계 및 관련변인 연구. 미래유아교육학회지, 13(3), 259-282.
  12. 이영석 (2004). 유아영재의 진단과 교육프로그램 운영방법. 미래유아교육학회지, 11(1), 81-113.
  13. 이주현, 김정원 (1997). 영재아의 학교적응과 사회성숙도에 관한 연구. 교육심리연구, 11(3), 271-294.
  14. 임명희, 김복순 (1996). 유아교육기관에서의 영재교육 실천 가능성 탐색 연구. 미래유아교육학회지, 3, 231-258.
  15. 장영숙 (2001). 유아기의 영재판별과 역동적 평가. 영재교육연구, 11(3), 109-131.
  16. 장영숙 (2007). 부모용 유아 영재성 평정 척도 개발. 미래유아교육학회지, 14(2), 85-111. 장
  17. 전예화 (2004). 예비 유아교사가 지각한 유아 영재의 특성. 유아교육논집, 13(1), 1-16.
  18. 조석희, 한순미 (1986). 취학전 영재의 특성 및 부모의 지도 실태와 요구에 관한 조사 연구. 서울: 한국교육개발원.
  19. 최종욱, 이영석 (2003). 유아의 감성지능과 창의성의 관련성 연구. 미래유아교육학회지, 10(4), 139-172.
  20. 한석실 (2005). 발달에 적합한 유아 영재교육. 미래유아교육학회지, 12(1), 25-56.
  21. 황해익, 이혜은 (2003). 유아영재 판별모형 개발을 위한 영재성 탐색. 유아교육논집, 11, 39-56.
  22. 황희숙, 강승희, 윤소정 (2003). 유아영재의 연령 및 성별에 따른 K-WPPSI 수행과 창의성과의 관계에 대한 탐색연구. 유아교육연구, 23(4), 81-104.
  23. 황희숙, 손원경 (2006). 5세 유아의 창의성과 심리사회적 특성간의 관계: 사회적 능력, 정서지능, 자아개념을 중심으로. 열린유아교육연구, 11(4), 405-420.
  24. Abraham, W., & Hartwell, L. K. (1985). Early identification of the preschool child: a study of parent and teacher effectiveness. Gifted Education International, 3, 127-129. https://doi.org/10.1177/026142948500300212
  25. Baer, J. (1999). Gender difference. Encyclopedia of creativity. 1, 753-758.
  26. Barbour, N. E., & Shaklee, B. D. (1998). Gifted education meets Reggio Emilia: Visions for curriculum in gifted education for young children. Gifted Child Quarterly, 42(4), 228-237. https://doi.org/10.1177/001698629804200406
  27. Bloom, B.(Ed.) (1985). Developing talent in young people. NY: Ballantine Books.
  28. Borland, J. H., & Wright, L. (1994). Identifying young, potentially gifted, economically disadvantaged students. Gifted Child Quarterly, 38(4), 64-171.
  29. Cole, P. M. (1986). Children's spontaneous control of facial expression. Child Development, 57(6), 1309-1321. https://doi.org/10.2307/1130411
  30. Csikszentmihalyi, M., Rathunde, K., & Whalen, S. (1993). Talented teenagers: The roots of success and failure. NY: Cambridge University Press.
  31. Edwards, S. (2005). Children's learning and developmental potential: Examining the theoretical informants of early childhood curricula from the educator's perspective. An International Journal of Research and Development, 25(1), 67-80.
  32. Fatouros, C. (1986). Early identification of gifted children is crucial...but how should we go about it? Gifted Educational International, 4, 24-28. https://doi.org/10.1177/026142948600400107
  33. Feldhusen, J. F. (1992). Early admission and grade advancement for young gifted learners. Gifted Child Today, 15(2), 45-49.
  34. Feldman, D. H. (1991). Nature's gambit. NY: Teachers College Press.
  35. Friend, M., & Davis, T. L. (1993). Appearance-reality distinction: Children's understanding of the physical and affective domain. Developmental Psychology, 29, 907-914.
  36. Furman, R. A. (Ed.) (1995). Preschoolers: Questions and answers: Psychoanalytic consultation with parents, teachers, and caregivers. Madison, WI: International Press.
  37. Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York, NY: Basic Books.
  38. Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. NY: Bantam Books.
  39. Gross, M. U. M. (1993). Exceptionally gifted children. London: Routledge.
  40. Helson, R. (1990). Creativity in women: Outer and inner views over time. In M. A. Runco & R. S. Albert (Eds.), Theories of creativity (pp. 46-58). Newbury Park, CA: Sage Publications Inc.
  41. Hyson, M. C. (1994). The emotional development of young children: Building an emtional-centered curriculum. NY: Teachers College Press.
  42. Honig, A. S., & Wittmer, D. S. (1994). Encouraging positive social development in young children. Young Children, 49(5), 4-12.
  43. Isen, A. M. (1987). Positive affect facilitates creative problem solving. Journal of Personal and Social Psychology, 52, 1122-1131.
  44. Jesse, R. C., Frances, A. K., Sandra, J. M., Heather, H., & Besnoy, K. (2007). Serving the preschool gifted child: Programming and resources. Roeper Review, 29(4), 271-276. https://doi.org/10.1080/02783190709554422
  45. Karnes, M. B. (1986). The challenge. In Kanres (Ed.), The unobserved: Our young gifted children. Reston, Virginia: The ERIC Clearing House
  46. Kitano, M. (1985). Ethnography of a preschool for the gifted: What gifted young children actually do? Gifted children Quarterly, 29, 67-71. https://doi.org/10.1177/001698628502900204
  47. Parke, B. N. (1989). Gifted students: Who they are and what they need. NY: Ally and Bacon.
  48. Parker, J. G., & Asher, S. R. (1987). Peer relations and later personal adjustment: Are low accepted children at risk? Psychological Bulletin, 102, 357-389.
  49. Patterson, C. J., Kupersmidt, J. B., & Griesler, P. C. (1990). Children's perceptions of self and of relationships with others as function of socimetric status. Child Development, 61, 1335-1349. https://doi.org/10.2307/1130746
  50. Piirto, J. (1991). Why are there so few? (Creative women: Visual artist, mathematics, musicians). Roeper Review, 13, 142-147. https://doi.org/10.1080/02783199109553340
  51. Piirto, J. (1994). Talented children and adults: Their development and education. NY: Macmillan College Publishing Co.
  52. Renzulli, J. S. (2002). Emerging conceptions of giftedness: Building a bridge to the new century. Exceptionality, 10(2), 67-75. https://doi.org/10.1207/S15327035EX1002_2
  53. Roedell, W. C. (1989). Early development of gifted children. In J. L. Van Tassel-Baska & P. Olszewski-Kubilius (Eds.), Patterns of influence on gifted learners: The home, the staff and the school. NY: Teachers College Press.
  54. Rotigel, J. V. (2003). Understanding the young gifted child: Guidelings for parents, families, and educators. Early Childhood Education Journal, 30, 209-214. https://doi.org/10.1023/A:1023331422963
  55. Saarni, C. (1989). Children's understanding of strategic control of emotional expression in social transaction. In C. Saarni & P. L. Harris (Eds.), Children's understanding of emotion(pp. 181-207). NY: Cambridge University Press.
  56. Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, 185-211.
  57. Tannenbaum, A. J. (1986). Giftedness: A psychological approach. In R. J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (pp. 21-52). NY: Cambridge University Press.
  58. Terman, L. M., & Oden, M. H. (1925). The mental and physical traits of a thousand gifted children. Stanford, CA: Stanford University Press.