Abstract
We have examined the perception and the knowledge of science-gifted students and general students in middle school level about high technology related to the science. The subjects of the investigation were 113 gifted students belonging to the universities' science-gifted education center in Busan or Ulsan, and 159 general students belonging to 2 middle schools in Busan. The survey was conducted with questionnaires on the perceptions concerning the high technology related to the science and the knowledge of a cellular phone without an antenna, and an LED(Light Emission Diode). The results of this survey concluded that the gifted students were more interested and aware of the high technology than the general students, these results are statistically significant. It has been found that there are significant differences between the gifted students and the general students in terms of the areas they want to learn, the source of information and the preferred learning method in advanced science and technology. Also, the gifted students were recognized to be better than general students in understanding an electromagnetic wave related to a cellular phone without an antenna, and a semiconductor connection with an LED.
본 연구에서는 중학교 과학영재학생들과 일반학생들의 첨단과학에 대한 기본 인식 및 관련 지식을 비교하기 위하여 설문도구를 제작하여 투입한 후 결과를 분석하였다. 과학영재집단은 부산, 울산 지역 대학부설 과학영재교육원 소속 중학생 113명이었고 일반학생 집단은 부산광역시 소재 2개 중학교의 159명이었다. 설문문항은 첨단과학에 대한 기초인식 조사와 관련 지식 조사 두 가지 분야로 구성하였다. 기초인식 조사 결과, 첨단과학 전반에 대한 인지도 수준 및 관심과 흥미 측면에서 과학영재학생이 일반학생보다 유의미하게 높게 나타났다. 첨단과학에서 알고 싶은 분야, 첨단과학 관련 정보의 출처, 첨단과학에 대한 교수 학습 방법의 선호도 등에서도 과학영재학생과 일반학생 간에 차이가 나타났다. 실생활과 관련이 깊은 첨단기술인 휴대폰과 LED를 소재로 구체적인 지식을 조사한 결과, 안테나 없는 휴대폰과 LED의 배경 지식인 전자기파나 반도체에 대해서 과학영재학생들은 일반학생들보다 상대적으로 높은 이해도를 보여주었다.