초등 영재 리더십 교육 프로그램이 리더십 기술 향상에 미치는 효과

The Effects of Leadership Education Program on Leadership Skills of the Primary Gifted Students

  • 투고 : 2010.11.05
  • 심사 : 2010.12.20
  • 발행 : 2010.12.31

초록

본 연구는 초등 영재 학생의 리더십 기술 특성을 알아보고 리더십 교육 프로그램 구안 적용을 통해 그 효과를 확인하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 수학, 과학 초등영재 4학년 113명, 5학년 183명, 6학년 192명을 대상으로 학년별, 영역별, 성별로 나타나는 초등 영재 학생들의 리더십 기술 특성을 분석하였다. 연구자에 의해 재구성되고 새롭게 구안된 리더십교육 프로그램을 4, 5, 6학년 실험집단 112명에게 적용하였으나, 통제집단 108명은 아무런 조치를 취하지 않았다. 리더십 프로그램의 효과 검증을 위해 리더십 프로그램을 재구성하여 적용한 후 사전, 사후 검사를 실시한 결과, 리더십 기술 하위요인 점수는 학년별, 성별에서 통계적으로 유의하였고 리더십 교육 프로그램을 통해 리더십 하위영역에서 리더십 기술 점수 향상에 효과가 있었다. 이러한 연구 결과는 리더십 교육 프로그램이 초등영재 교육과정에 통합되어 운영되어야 한다는 시사점을 안겨준다.

The purpose of this study was to provide and analyze the fundamental data on leadership skills and to analyze leadership skills among giftd elementary students according to grade, subject and gender. The main research questions in order to achieve the purpose of research are as follow. First, are there any differences of gifted elementary students' leadership skills in gifted groups? Second, do leadership program have an effect on improvement of gifted elementary students' leadership skills? The subjects for this study were 488 gifted elementary in 4th-6th grade in Busan. The students in the experiential group went thought 16 session do leadership program. After that, they had pre-tests and post-tests. the devices used to verify the effectiveness of the program were leadership skill scales. For this research analysis, MANOVA was used to investigate the first research questions and MANCOVA was used to investigate the second research question. Results from this study are as follows. Firstly, students in higher grades received fewer leadership skills points. This fact suggests that the leadership programs from the fourth grade should be implemented in 5th and 6th grade gifted education as well. Secondly, in the analysis of the results from gifted mathematics and gifted science, little significant statistical difference was shown. Thirdly, the analysis of leadership skills according to gender showed statistical significance. Finally, the study showed that the leadership education program had a positive effect. So the gifted 4th, 5th, and 6th grade students improve their leadership skills points by the end of the 16 week programs. Consequently, it is suggested that leadership education program on gifted elementary education was significant to improvement of leadership skills.

키워드

참고문헌

  1. 고현덕 (2007). 중학교 영재학생의 Self-Leadership 함양을 위한 프로그램의 효과 분석. 석사학위논문. 건국대학교.
  2. 김경아 (2004). 영재아와 일반아의 리더십과 정서지능 비교 연구. 석사학위논문. 대전대학교.
  3. 김미숙, 전미란 (2006). 우리나라 성인 리더의 리더십 특성 분석과 영재교육에의 시사점. 영재와 교육, 5(2), 10-18
  4. 김미숙, 조석희, 진석언 (2005). 학년과 성별에 따른 영재와 평재의 수학과학 창의성과 리더십 차이 및 두 능력의 관계분석. 교육심리연구, 19(3), 799-820
  5. 김호섭, 김판석, 류홍림, 박통희, 이창원, 강제상 (2006). 조직행태의 이해. 서울: 대영문화사.
  6. 남주영 (2004). 영재아와 일반아의 리더십과 성취동기에 관한 연구. 석사학위논문. 대전대학교.
  7. 박은식, 이채식, 박덕병, 고정숙 (2006). 지역사회리더 리더십역량의 중요-성취도 분석. 농촌계획, 12(1), 59-66.
  8. 박지연 (2006). 일반 아동, 수학 영재, 그리고 과학 영재의 창의성 비교. 석사학위논문. 충남대학교.
  9. 윤여홍 (1996). 영재아동의 정서적 특성에 관한 임상연구. 영재교육연구, 6(1), 53-71.
  10. 이수현 (2009). 초등학교 영재아동의 다중지능과 과흥분성의 관계 연구. 석사학위논문. 고려대학교.
  11. 장은정 (2009). 리더십 향상을 위한 초등과학영재 교수․학습프로그램의 개발 및 적용. 석사학위논문. 서울교육대학교.
  12. 전미란 (2008). 영재학생의 리더십교육에 대한 실태조사 및 인식에 관한 고찰. 석사학위논문. 경원대학교.
  13. 정성혜 (2006). 초등학교 리더십교육프로그램이 리더십생활기술 증진에 미치는 효과. 석사학위논문. 부산교육대학교.
  14. 조홍림 (2009). 영재 리더십 프로그램이 초등학생 리더십 향상에 미치는 효과. 석사학위논문. 명지대학교.
  15. 조환옥 (2009). 중학교 과학영재와 일반학생의 리더십 생활기술, 사회적 능력 및 자기조절능력의 관계. 석사학위논문. 부경대학교.
  16. 진석언, 차주환 (2004). 미국 규준에 비추어 본 우리나라 중학교 영재학생들의 리더십 기술 수준. 비교교육연구, 14(3), 121-137.
  17. 차주환 (2005). 중학교 영재학생을 위한 리더십 계발 프로그램의 필요성 탐색. 석사학위논문. 건국대학교.
  18. 최윤재 (2009). 초등 영재아동과 일반아동의 리더십 기술과 사회성숙도 비교분석. 석사학위논문. 부산교육대학교.
  19. 한선화 (2005). 중학 영재학생과 일반학생의 리더쉽기술, 사회성숙도 및 행위통제 분석. 박사학위논문. 부산대학교.
  20. 한선화, 강승희, 유순화 (2005a). 영재학생과 일반학생의 리더십 기술과 사회성숙도의 비교 연구. 청소년학연구, 12(1), 278-298.
  21. 한선화, 강승희, 유순화 (2005b). 영재학생과 일반학생의 리더십 기술과 행위통제의 비교 연구. 학교심리연구, 8(2), 291-325.
  22. Carter, R. I., & Soptanski, D. R. (1989). Perceptions of leadership and personal development of selected high school students in Iwoa. The Journal of Agricultural Education, 30(4), 31-34.
  23. Clark, K. E., & Clark, M. B. (1994). Measures of leadership. West Orange, NJ: Leadership Library of America.
  24. Dormody, T. J., & Seevers, S. B. (1994). Predicting youth leadership and life skills among FFA members in Arizona, Colorado, and New Mexico. The Journal of Agricultural Education, 36(1), 1-5.
  25. Florey, J. E., & Dorf, J. H. (1986). Leadership skills for gifted middle school student. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 273 404)
  26. Foster, W. H., & Silverman, L. (1988). Leadership curriculum for the gifted. In J. Van Tassel-Baska, J. Feldhusen, K. Seeley, G. Wheatley, L. Silverman, & W. Foster (Eds.), Comprehensive curriculum for gifted learners (pp. 356-360). Boston: Allyn & Bacon.
  27. Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. NY: Bantam Books.
  28. Karnes, F. A., & Chauvin, J. C. (2000). Leadership skills inventory. Austin, TX: PRO-ED.
  29. Maxwell, J. C. (1997). Developing the leader within you. NY: Tyrannus Press.
  30. Miller, R. A. (1975). Life skills for 4-H leadership roles. Unpublished master's thesis. OS University.
  31. Miller, R. A. (1976). Leader/Agent's guide: leadership and Life skills. Stillwater: Oklahoma State University.
  32. Moore, L. L., & Rudd, R. D. (2004). Leadership skills and competencies for extension directors and administrators. Journal of Agricultural Education, 45(3), 22-33. https://doi.org/10.5032/jae.2004.03022