Digital Convergence Teaching Strategy System using Spearman Correlation Coefficients

스피어만 상관계수를 이용한 디지털 융합 강의 전략 시스템

  • Received : 2010.09.06
  • Accepted : 2010.11.10
  • Published : 2010.12.31

Abstract

Since educating digital convergence is to unite various sciences and technologies with computer as the central figure, it has different range and methods of education. Therefore, it has problems with recommending limited conceptual information because of difficulties to standardize education plan and teaching strategies. In this paper, I propose education plan and teaching strategy system by using Spearman correlation coefficients. This system is to find a solution against disadvantage of recommending limited conceptual information by ranking relations of teaching strategies from the information based on the demand of industrial and academic fields, and then provides lists of teaching strategy information suitable for user's atmosphere and characteristics. Performance test is to compare effects of precision and recall with existing service systems. The test shows 90.4% of precision and 77.6% of recall.

디지털 융합을 위한 교육은 다양한 학문과 기술들이 컴퓨터를 중심으로 융합하는 것이므로 교육 범위와 방법이 매우 상이하다. 따라서 교육 계획과 강의전략을 정형화하기 어렵기 때문에 개념적인 정보를 제한적으로 추천하는 문제점이 있다. 본 논문에서는 스피어만 상관 계수를 이용하여 교육 계획과 강의 전략을 제시하기 위한 시스템을 제안한다. 이 시스템은 학계와 산업계의 요구를 기반으로 한 정보로부터 강의 전략 연관성을 찾아 서열화하고, 사용자의 상황과 특성에 적합한 강의 전략 정보를 목록으로 제공하여, 제한적인 개념적 정보 추천의 단점을 해결한다. 성능 실험은 기존의 서비스 시스템들과 비교하여 효과성을 측정하여 정확도와 재현율로 표현하였으며, 성능 실험 결과 정확도는 90.4%, 재현율은 77.6%로 나타났다.

Keywords

References

  1. ACM, IEEE Computer Society, "Computing Curricula 2001 Computer Science - Final Report -" December 15, 2001.
  2. ACM, IEEE Computer Society, "Computer Science Curriculum 2008: An interim Revision of CS 2001", ACM &, IEEE, Dec. 2008.
  3. ACM, IEEE Computer Society, "Computer Engineering 2004: Curriculum Guideline for Undergraduate Degree Programs in Computer Engineering", ACM &, IEEE, Dec. 2004.
  4. ACM, IEEE Computer Society, "Information Technology 2008: Curriculum Guideline for Undergraduate Degree Programs in Computer Engineering", ACM &, IEEE, 2008.
  5. ACM, AIS, "IS 2010 Curriculum guidelines for Undergraduate degree programs in Information Systems", ACM, 2010.
  6. 노은하, 박수희, 장준호, "컴퓨터-소프트웨어 분야 수요지향적 교과과정의 개발", 한국컴퓨터교육학회 논문지 제8권 제4호, 한국컴퓨터교육학회, 2005년 7월.
  7. 이영남 외 5인, "공학 윤리 교육모델 컨텐츠를 이용한 전공과목에서의 공학윤리 교육", 공학교육연구 제10권 제4호, 2007년 12월.
  8. 이충기, 홍석원, "웹 기반 프로그래밍 과목의 효과적인 강의전략", 한국컴퓨터교육학회 논문지 제7권 제3호, 한국컴퓨터교육학회, 2004년 5월.
  9. 김광수 등저, "융합 인지과학의 프론티어", 성균관대학교출판부, 2010년.
  10. 이정모, "인지과학", 성균관대학교출판부, 2009년.
  11. 한동조, 박대영, 최기호, "사용자 상황을 이용한 추천 서비스 시스템의 필터링 기법에 관한 연구", 한국ITS학회 논문지, 제8권, 제1호, 119-126쪽, 2009년 2월.
  12. 박지선, 김택헌, 류영석, 양성봉, "추천시스템을 위한 2-way 협동적 필터링 방법을 이용한 예측 알고리즘", 정보과학회논문지, 제29권, 제9호, 669-675쪽, 2002년 10월.
  13. Badrul Sarwar, George Karypis, Joseph Konstan, and John Riedl, "Item-based Collaborative Filtering Recommendation Algorithms", Accepted for publication at the WWW10 Conference, May, 2001.
  14. Harry Chen, Sovrin Tolia, Craig Sayers, Tim Finin, and Anupam Joshi, "Creating Context-Aware Software Agents", Proc. of the first GSFC/JPL Workshop on Radical Agent Concepts, pp.186-200, 2001.
  15. Badrul M. Sarwar, George Karypis, Joseph A. Konstan, and John T. Riedle, "Application of Dimensionality Reduction in Recommender System-A Case Study", ACM WebKDD 2000 Web Mining for E-Commerce Workshop, 2000.
  16. 한학용, "패턴인식 개론", 한빛미디어, 130-167쪽, 2005년 7월.
  17. Herlocker, J., "Understanding and Improving Automated Collaborative Filtering Systems", Ph. D. Thesis, Computer Science Dept., University of Minnesota, 2000.