캡스톤디자인 교과목 기반의 프로그램 학습성과 평가 연구

A Study on the Assessment of Program Outcomes Based on Capstone Design Course

  • 이희원 (서울과학기술대학교 기계설계자동화공학부) ;
  • 김성환 (서울과학기술대학교 기계설계자동화공학부) ;
  • 박근 (서울과학기술대학교 기계설계자동화공학부) ;
  • 김정엽 (서울과학기술대학교 기계설계자동화공학부)
  • Lee, Hee-Won (School of Mechanical Design and Automation Engineering, Seoul National University of Science & Technology) ;
  • Kim, Sung-Hwan (School of Mechanical Design and Automation Engineering, Seoul National University of Science & Technology) ;
  • Park, Keun (School of Mechanical Design and Automation Engineering, Seoul National University of Science & Technology) ;
  • Kim, Jung-Yup (School of Mechanical Design and Automation Engineering, Seoul National University of Science & Technology)
  • 투고 : 2010.03.19
  • 심사 : 2010.11.01
  • 발행 : 2010.12.31

초록

본 논문은 서울과학기술대학교(구 서울산업대학교) 기계설계자동화공학부에서 16년간의 캡스톤디자인 운영경험과 개선을 바탕으로 캡스톤디자인 교과목 기반의 프로그램 학습성과의 평가 사례에 대해 서술하였다. 우선, 캡스톤디자인 교과목과 관련된 프로그램 학습성과를 소개하였고, 평가 방법 및 항목에 대해서 설명하였다. 이를 바탕으로 하여 2008년도의 학습성과 평가 결과를 도출하였고, 이를 분석한 후 개선 전략을 수립하였다. 전략으로서 학생들에게 심사 기준과 모범사례를 온라인상에 미리 공개하였고, 그 결과 2009년도에는 전반적으로 약 3.3% 개선된 학습성과 평가 결과를 얻을 수 있었다. 마지막으로 코스 임베디드 평가 개념 측면에서 캡스톤디자인 교과목을 이용한 프로그램 학습성과 평가의 타당성, 효율성, 내실성, 그리고 지속가능성에 대해서도 논의하였다.

This paper presents a case study on the assessment of program outcomes using the capstone design course based on 16-year management experience and improvements of the school of mechanical design and automation engineering in the seoul national university of science and technology. First, the program outcomes related with the capstone design course are introduced, and the assessment methods and items are described. Based on them, the assessment results in 2008 were obtained and a strategy to improve the results were built after analyzation. As for the strategy, we revealed the assessment items and good examples in an internet web site in advance. As a result, we were able to obtain about 3.3% improved assessment results in 2009. Finally, the validity, efficiency, internal stability, and sustainability of the assessment of the program outcomes using the capstone design course are addressed in terms of a notion of the course-embedded assessment.

키워드

참고문헌

  1. 김복기 ․ 박진영 (2008). 프로그램 학습성과 평가방법 연구. 공학교육연구, 11(4): 46-57.
  2. 이강우 ․ 신연순 (2009). 교육목표와 학습성과 평가를 통한 프로그램 운영 방안에 대한 연구. 공학교육연구, 12 (2): 71-82.
  3. 조벽 (2006). 지속가능한 설계교육의 사례. 대학기계학회 공학교육 워크샵.
  4. 채재은 (2009). 베일에 싸인 대학간 교육력 공개. 교수신문 12월29일.
  5. 한국공학교육인증원 (2006). KEC2005 공학인증기준 설명서.
  6. 한국공학교육인증원 (2009). KEC2005 인증평가 판정 가이드.
  7. 허돈 (2009). 공학교육인증의 학습성과 평가체계의 사례 연구. 공학교육연구, 12(1): 57-63.
  8. 한지영 (2009). 공학교육의 프로그램 학습성과 평가를 위한 코스 임베디드 평가의 적용 가능성 고찰. 공학교육연구, 12(3): 96-106.
  9. Deborah Nusche (2008). Assessment of Learning Outcomes in Higher Education: A Comparative Review of Selected Practices. OECD Education Working Paper No.15.
  10. Morningside College. (2005). Classroom Assessment and Course-Embedded Assessment - What's the Difference? [http://www.morningside.edu/ academics/research/assessment/documents/Cla ssroomcourseembedded.pdf].