A Qualitative Research on the Characteristics of the Green Consumer

그린소비자의 특성에 관한 질적 연구 : 적극적인 그린소비자(Proactive Green Consumer)를 중심으로

  • 최경하 (이화여자대학교 소비자학과) ;
  • 고화정 (이화여자대학교 소비자학과) ;
  • 정순희 (이화여자대학교 소비자학과)
  • Received : 2010.04.21
  • Accepted : 2010.09.08
  • Published : 2010.10.30

Abstract

This paper, reviews the characteristics of green consumers through a Focus Group Interview (FGI) method. This study shows that some remarkable changes are taking place in the lifestyles of green consumers compared with the past lifestyles of green consumers. Second, this study shows that green consumers have the correct green opinions about present environmental problems and they have a critical environmentally conscious attitude on this issue. Third, the research shows that green consumers behave environmentally (buying, use, and disposal acts) based on individual and personal standards. This study suggests (based on the research findings) methods to solve environmental problems to the government, corporations, and consumers as well as ways to increase the number of environmentally conscious consumers.

Keywords

References

  1. 강우석.우메자와 노부요시(1987), 포커스 그룹 인터뷰. 서울: 주식회사 엘지애드.
  2. 김은환(2000). 그린마케팅에 대한 소비자의 태도에 관한 연구. 공주대학교. 석사학위논문.
  3. 김현태(1996). 그린마케팅에 대한 소비자의 태도에 관한 연구. 경남대학교. 석사학위논문.
  4. 김희경(1995). 조사는 이렇게 한다: 광고와 마케팅. 서울: 정보여행.
  5. 노정구(1996). 환경의식적 소비행동과 라이프스타일에 관한 연구. 마케팅관리연구, 2(1), 1-19.
  6. 박재기(1996). 우리나라 소비자들의 그린제품에 대한 인식과 기업의 그린마케팅 활동에 관한 연구. 경영논집, 9(1), 303-315.
  7. 박솔이(2005). 소비자의 친환경제품 구매의도 특성 분석 연구. 성균관대학교. 석사학위논문.
  8. 박성연(1998). 체계적 분석의 틀을 이용한 한국 녹색 소비자들의 라이프스타일 특성에 관한 연구. 생산성논집, 12(3), 281-301
  9. 양이권(1995). 그린마케팅에 대한 소비자 인식에 관한 연구. 홍익대학교. 석사학위논문.
  10. 여훈구(1995). 기업 이미지제고를 위한 그린마케팅 광고의 표현전략에 관한 연구. 월간애드저널.
  11. 여훈구(1992). 국내기업들의 그린마케팅 광고표현전략. 광고연구, 한국방송광고공사, 1992년 7월호, 45.
  12. 오응환(2004). 소비자의 환경의식이 제품구매 정보탐색에 미치는 영향에 관한 연구, 용인대학교 박사학위논문.
  13. 우정섭(2001). 그린소비자와 비그린소비자의 그린제품 구매 행태 차이에 관한 연구. 영남대학교. 석사학위논문.
  14. 윤성욱.양연조.노정구.전중옥(2006). 환경지식이 환경친화적 소비행동에 미치는 영향에 관한 연구. 마케팅관리연구, 11(3), 131-147
  15. 윤성중(2004). 그린소비자의 특성이 환경제품의 구매의향에 미치는 영향에 관한 연구: 한중 소비자 비교를 중심으로. 경기대학교. 석사학위논문.
  16. 이수복(1997). 그린소비자 특성에 관한 연구. 한일경상논집, 13, 147-169.
  17. 이종호.노정구(2000). 환경의식적 소비행동의 세 가지 요인에 관현 연구. 마케팅관리연구, 5(2), 1-23.
  18. 정헌배(1997). 환경마케팅 전략 SHB. March-April, 128.
  19. 정헌배(1997). 그린시대의 환경마케팅. 서울: 규장각.
  20. 최영규(1998). 녹색소비자의 특성과 마케팅 전략에 관한 연구. 청주대학교. 박사학위논문.
  21. 황인창(1990). 생태학적 마케팅의 효율적 전개를 위한 환경의식적 소비자의 특성분석. 전남대학교. 박사학위논문.
  22. Antil. John H.(1984). Socially Responsible Consumers : Profile and Implications for Public Policy. Journal of Macro marketing, Fall, 18-39.
  23. coddington(1993). Environmental marketing : positive strategies for reaching the green consumer. New York: McGraw-Hill.
  24. Fisk, Goerge(1973). Criteria for a Theory of Responsible Consemption. Journal of Marketing, Vol. 37, April.
  25. Ginsberg, J.M. and Bloom, P.N. (2004). Choosing the right green marketing strategy. MIT Sloan Management Review, 46(1), 79-84.
  26. Henion, Karl E and William H. Wilson(1976). The Ecologically Concerned and Locus of Control. in Ecological Marketing. Karl Henion and Thomas Kinnear. eds. Chicago Il: American Marketing Association, 131-144.
  27. John H. Antil(1984). "socially responsible cosumer: profile and Implication for public policy". Journal of Marketing
  28. J.G.Wells(1987). Multinationals Needs New Environment Strategy. Columbia Journal of world Business.
  29. Ken peattie(1992). Green Marketing. Lodon: Pitan Publishing.