School Mathematics (대한수학교육학회지:학교수학)
- Volume 12 Issue 3
- /
- Pages.411-424
- /
- 2010
- /
- 1229-4322(pISSN)
A Study on a Fraction Instruction via Partitioning and Iterating Operations
분할과 반복 조작을 통한 분수지도 탐구
- Choi, Keun-Bae (Jeju National University)
- 최근배 (제주대학교)
- Received : 2010.07.15
- Accepted : 2010.09.11
- Published : 2010.09.30
Abstract
The fractional concept consists of various meaning, so that it is difficult to understand in primary school mathematics. In this article, we intend to analyze the cognition of 54 pre-service elementary teachers about the operations of partitioning and iterating that are based on Steffe's fraction schemes. The following fraction problem is used in this analysis: If the bar
이 연구는 Steffe의 분수 조작과 스킴의 바탕이 되는 분할 및 반복과 관련된 예비 초등교사가 지니고 있는 개념 인식도를 분석하고 이를 통해 약간의 교육적 시사점을 얻고, 분할과 반복의 방법이 사용될 수 있는 실제적인 응용의 일환으로, 나누는 수가 분수인 분수 나눗셈과 관련된 초등 수학교과서 내용을 재구성하는 예시를 제공하고자 한다.