Problem Posing by Mathematically Gifted Middle School Students: A Case Study

수학 영재의 문제만들기: 사례 연구

  • Received : 2010.07.20
  • Accepted : 2010.09.11
  • Published : 2010.09.30

Abstract

This study involves investigating problem posing practices for mathematically gifted first year middle school students in Korea. The overall purpose of this study is twofold: to examine the students' preferences on problem posing resources on the division algorithm and to analyze the approaches of the students' posing problems related to specific solution methods. To this end, the patterns of the problems are classified into 6 types such as 'routine' and 'nonroutine' problems associated with 3 levels of the original version of problems. Based on the analysis on the problems, we provide some implications about the nature of mathematically gifted students' problem posing practices in gifted education.

중학교 1학년 수학 영재의 문제만들기 활동에 관한 본 연구의 전반적인 두 가지 목적은 문제만들기 활동을 위하여 나눗셈 정리와 관련하여 소재로 제시한 문제에 대한 선호도를 조사하고 구체적인 해결 방법과 관련된 문제를 만드는데 나타난 접근 방법을 분석하는 것이다. 이를 위하여 수학 영재가 만든 문제를 '정형적인' 문제와 '비정형적인' 문제로 구분하고 나눗셈 정리와 관련하여 제시한 3단계 수준의 문제와 결합하여 모두 6가지 문제 유형으로 분류하였다. 문제 분석 결과를 바탕으로 수학영재의 문제 만들기 활동에 대한 시사점을 제시하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : Education Research Institute, Busan National University